El proper diumenge, 10 de novembre (Petit Palau, 18 h), el Palau de la Música Catalana inicia la primera de quatre sessions gratuïtes (10, 17, 24 i 30 de novembre) de projeccions de vídeos de Bill Viola (Nova York, 1951), artista plàstic convidat de la temporada del Palau. Les sessions aniran precedides de presentacions d’especialistes, que introduiran l’obra de Bill Viola al públic assistent. Es tracta d’una selecció d’obres indispensables en la construcció del llenguatge artístic del gran videocreador que ens guiaran entre els elements i conceptes que constitueixen les constants de la seva obra: ritme, transcendència, slowmotion, espiritualitat... Una iniciativa amb la qual el Palau se suma a la mostra de Bill Viola a La Pedrera “Miralls de l’invisible”.
El programa per a la primera sessió (10 de novembre, 18 h) inclou The Space Between the Teeth (1976), Sweet light (1977), Ancient of Days (1979-1981), Anthem (1983), Angel’s Gate (1989) i Chott el-Djerid (A Portrait in Light and Heat) (1979). Rosa Lleó (comissària d’exposicions) serà l’encarregada de presentar la selecció d’obres d’aquesta primera vetllada al Petit Palau. La segona sessió (17 de novembre, 18 h), la presentarà la visualista i artivista digitalAlba G. Corral i es centrarà en l’obra The Passing (1991). La tercera sessió (24 de novembre, 18 h) serà conduïda per l’escriptor i periodista Toni García Ramón amb la visualització de l’obra Hatsu-Yume (First Dream) (1981). I finalment, Carles Guerra (director de la Fundació Antoni Tàpies) serà l’encarregat de tancar la quarta i darrera sessió de projeccions (30 de novembre, 18 h) amb l’obra I Do Not Know What It Is I Am Like (1986).
Pioner del videoart, Bill Viola ha creat instal·lacions, vídeos, entorns sonors, obres per a concerts, òperes i espais sacres durant més de quaranta anys. En les seves obres, Viola i la seva parella artística i dona, Kira Perov, fan servir tecnologies audiovisuals sofisticades, a la vegada que exploren l’espiritualitat i la percepció en l’experiència humana centrant-se en temes universals, com el naixement, la mort, el despertar de la consciència... Les fonts de l’artista procedeixen de l’art d’Orient i d’Occident, de les tradicions espirituals del budisme zen, el sufisme islàmic i el misticisme cristià. En l’obra visual de Viola el so esdevé un element vital de l’experiència artística.
A la imatge, Bill Viola.