El 23 de juliol, l'IVAM inaugura l'exposició
Col·lectius Artístics a València sota el Franquisme, comissariada per Román de la Calle i Joan Ramon Escrivà. La mostra pren com a arc cronològic les dates compreses entre 1964 i 1976, i acota el seu espai geogràfic a la ciutat de València en un moment d'especial ebullició creativa i combativa sense precedents.
Igualment, 1964 és l'any en què el règim franquista va celebrar amb gran èmfasi el que l'aparell de propaganda va cridar XXV anys de Pau, i amb motiu d'aquest esdeveniment es va editar divers material gràfic i documental que tractava de difondre una imatge de modernitat i pacificació. A través d'una selecció de cartells, segells, postals, publicacions i alguns documentals del NODO, la mostra aborda d'una manera inèdita i com capítol introductori aquesta celebració.
L'any 1964 és també l'any en què es gesta un dels moments de renovació pictòrica més importants de la nostra història: el naixement de 3 grups artístics, el conformat per Manuel Boix, Artur Heras i Rafael Armengol; el col·lectiu antifranquista Estampa Popular de València i l'Equip Crònica.
Els comissaris han tractat de fer una dissecció i una reconstrucció de la cultura visual d'aquesta època, a això es deu que en la mostra també estiguin presents els còmics d'Editorial Valenciana i Maga, així com llibres, documents i revistes que van comptar amb la col·laboració dels col·lectius d'artistes del moment.
Pel que fa a la selecció d'obres artístiques, la mostra inclou treballs d'aquests col·lectius germinals, així com d'
Equipo Realidad, el grup
Antes del Arte, el
Grupo Bulto o l'equip Escapulari-0. L'exposició tanca el seu arc cronològic i el seu objecte d'anàlisi amb la mort del dictador i la inauguració, gairebé un any després, de la mostra contestatària titulada Els altres 75 anys de pintura valenciana afavorida pel Col·lectiu de Pintors del País València.
De la mateixa manera, el paper de les llibreries com a espais col·lectius de llibertat intel·lectual és objecte de reflexió en aquest projecte, així com també resulta imprescindible en la investigació analitzar l'experiència de les galeries Val i 30, Temps i Punt, o la societat cultural Studio SA, la Cartellera Túria, i el paper teòric i dinamitzador de crítics i intel·lectuals com Vicente Aguilera Cerni i Tomàs Llorens.
L'exposició romandrà oberta fins al 3 de novembre del 2015.