El Museu de Montserrat mostra el treball fotogràgic de Roger Ballen (Nova York, 1950) en una exposició que porta per títol Fate.
Fins al 12 d’octubre, l’Espai d’Art Pere Pruna presenta 35 fotografies de les sèries més representatives de l’artista, que destaca per retratar l’estranya i gairebé monstruosa realitat dels habitants de les zones rurals i dels suburbis de Sud-àfrica.
En el treball de Ballen coexisteixen el dolor i l’esperança. La seva exploració, que més que creativa és humana, l’ha portat a elaborar diferents sèries –cadascuna més abstracta que l’anterior– en què persones, objectes i animals construeixen relacions torbadores i màgiques; atorga protagonisme a l’absurd per parlar de la fatalitat que viu i mor als ulls dels habitants d’aquests suburbis dia rere dia.
Des dels 13 anys, la fotografia ha estat la passió de Roger Ballen. Quan els seus estudis de geòleg el van dur fins a Sud-àfrica, als anys 80, es va convertir en un tot i en el punt de partida d’una carrera que avui compleix més de 30 anys i que deixa com a resultat una de les obres fotogràfiques més commovedores i de segell únic al món dels últims anys.
Roger Ballen és un dels artistes fotogràfics més importants i influents del segle 21. Ha desenvolupat una carrera independent, valenta i molt personal. Cadascuna de les seves fotografies conté la màgia de la creació d’un món propi. Outland, un dels seus primers treballs, es considera un dels documents fotogràfics més extraordinaris de finals del segle XX. El seu distingit estil de fotografia ha evolucionat utilitzant simplement un format quadrat i una cura blanc i negre. Els seus primers treballs tenen una influència clara de la fotografia documental, però al llarg dels anys noranta va desenvolupar un estil que ell mateix descriu com a “ficció documental”.