BONART_BANNER_1280x150

Exposicions

"Picasso i els Reventós" al Museu Picasso

\
El Museu Picasso de Barcelona presenta de l'1 d'octubre del 2015 al 10 de gener del 2016 l'exposició Picasso i els Reventós. Si hi va haver una època realment decisiva per a l’evolució creativa de Pablo Picasso, aquesta fou la de la seva estada a Barcelona –de manera intermitent entre el 1895 i el 1904–, durant la qual trobà en aquesta ciutat els ambients més avançats de renovació que li permeteren defugir els ensenyaments academicistes paterns i optar decididament per l’avantguarda. Fou, sobretot, a partir de la seva integració en el cercle modernista d’Els Quatre Gats quan Picasso va tenir els primers contactes amb els corrents innovadors europeus i la possibilitat d’albirar la porta de la modernitat, per a ell desconeguda fins a aquell moment. Recordem que Els Quatre Gats –la cerveseria impulsada per Miquel Utrillo, amb el suport de Casas i Rusiñol i dirigida per Pere Romeu– fou el cenacle de l’avantguarda catalana, inquiet i ric en propostes noves, que no només va permetre al jove Picasso presentar-hi la seva primera exposició individual, sinó que el seu ambient de renovació li propicià l’obertura vers nous horitzons i la inquietud per conèixer directament les avantguardes franceses que s’estaven ordint a París, on s’instal·la definitivament després de fer-hi breus estades. En aquesta taverna va descobrir una atmosfera vibrant, molt diferent de tot el que havia conegut, on va coincidir amb un grup de joves (Pallarès, Sabartés, Carles Casagemas, Ricard Opisso, els germans Reventós...) que intentaven obrir-se camí en el món de l’art i de la literatura. Aquests seran els protagonistes de la seva primera exposició individual, presentada el febrer del 1900 a la Sala Gran d’Els Quatre Gats; retrats tècnicament molt semblants als que Ramon Casas havia exposat tres mesos abans a la Sala Parés. D’aquesta manera, intenta fer-se un lloc dins aquest gènere artístic aleshores dominat per Ramon Casas, retratista oficial de la burgesia catalana. De fet, la idea de l’exposició monogràfica sorgeix de l’entorn de Picasso després de l’enorme èxit de l’exposició de Ramon Casas a la Sala Parés l’octubre del 1899. La col·lecció de retrats s’assembla volgudament en format, tècnica i factura als retrats de Casas, però els de Picasso són més espontanis, de traç més decidit, i, sovint, més que buscar la semblança detallada, incideix en els trets permanents del retratat, s’interessa per la psicologia del personatge. De seguida elaborà una altra sèrie de retrats amb un estil més personal i que tenia per protagonistes uns personatges molt més coneguts i consolidats que els anteriors, com ara Rusiñol, Casas, Anglada-Camarasa, Mir, Pichot o Pere Romeu, entre d’altres. Finalment, l’any 1904 Picasso se’n va a París acompanyat de Sebastià Junyent per instal·lar-s’hi i obrir noves perspectives a la seva carrera. L’exposició Picasso i els Reventós, comissariada per Malén Gual i que presenta el Museu Picasso de l’1 d’octubre del 2015 al 10 de gener del 2016, ressegueix l’amistat de Pablo Picasso amb la barcelonesa família Reventós al llarg de gairebé un segle. Pablo Picasso va conèixer els germans Ramon i Jacint Reventós Bordoy l’any 1899, gràcies a la mediació d’Àngel Fernández de Soto, company de feina de Ramon. Des d’aquell moment, l’artista va mantenir una estreta relació amb els dos germans Reventós, amb moments de major o menor intensitat, i que continuà amb la següent generació, especialment a partir de la visita que Jacint Reventós Contí fa al pintor l’any 1950. Primer Ramon Reventós, periodista i escriptor, i després el seu germà petit Jacint, curiosament metge i no artista, freqüentaren la companyia de Picasso. Aquesta amistat es va mantenir malgrat la seva marxa a França, la mort de Ramon Reventós i la Guerra Civil espanyola. La mostra comprèn un grup de retrats que Picasso va fer dels seus amics Reventós, de la seva correspondència, en una gran majoria il·lustrada amb meravellosos dibuixos de Picasso, d’un conjunt excepcional de gravats relacionats, a més del treball literari de Ramon Reventós, a través dels seus llibres il·lustrats amb gravats de Picasso. A la imatge, Pablo Picasso. Retrat de l’escriptor Ramon Reventós (detall). Barcelona, 1899/1900. Pintura a l’essència, carbonet i llapis Conté sobre paper. Donació Pablo Picasso, 1970. Museu Picasso, Barcelona. © Successió Pablo Picasso, VEGAP, Madrid 2015.
FD_Online_BONART_180X180thumbnail_Centre Pere Planas nou 2021

Et poden
Interessar
...

Bonart_banner-1280x150_FONS-AVUI-90