La galeria Eude inaugura el 8 d'octubre a les 19 h. una exposició que alegra obra sobre paper i escultura d'Ibarrola.
Agustín Ibarrola (Bilbao, 1930), escultor, pintor i gravador, és també un dels fundadors de l’ Equipo 57,juntament amb Oteiza entre d’altres. L’any 1957 van sorgir El Paso a Madrid, Dau al Set a Barcelona i Equipo 57 a Paris. Tres grups amb propostes diferents i, fins i tot, oposades, que dinamitzen el panorama artístic espanyol. Connecten amb els grups artístics internacionals presents en aquell moment: Art Geomètric Abstracte i Informalisme.
L’obra pictòrica d’Ibarrola es desenvolupa a partir de la seva ideologia política, que denuncia la realitat del proletariat i el món rural a l’època del franquisme. El medi per transmetre-ho són els gravats seriats (principalment xilografies) i escultures múltiples, a fi de facilitar la difusió de la seva obra entre el moviment obrer.
És un art públic, on predominen valors com l’amistat i la solidaritat. El concepte d’amistat és una constant en la seva pintura. L’amistat és un valor fonamental per al desenvolupament progressista i humanitari de la societat.
A partir dels 80 Ibarrola inicia la seva activitat escultórica i la singular visió de la seva obra pictòrica. Obra que és una explosió de colors purs i primaris, que juntament amb el ritme i la ruptura del quadrat són el seu univers compromès i lliure.
Aquest univers es reflecteix per exemple en el Bosque de Oma (1986-1991), una de les seves obres més reconegudes, i el Bosque de Olmos o Bosque encantado (Salamanca). Ibarrola comenta en el llibre “El bosque de Oma” (publicat per la Universitat del País Vasc) que “El bosque es como si cogiera toda mi obra y la echara hacia adelante”.
“Constructivismo a una ecoestética en la que las raíces de las personas y las cosas tienen voluntad de árbol”.Pinta la natura en un llenguatge racionalista i constructivista. El tema de la natura connecta amb la figura del Tòtem i els sentiments col.lectius. La idea de Tòtem ve d’un primitivisme. Pont entre la cultura contemporània i la cultura milenària.
Ha rebut diferents premis, destaquem la Medalla de Oro del Círculo de Bellas Artes (1994) i la Medalla al Orden y Mérito Constitucional (2003).