El Museumof Modern Art (MoMA) de Nova York acull Joaquín Torres-García: TheArcadian Modern, la primera gran retrospectiva que es dedica a l’artista catalano-uruguaià als Estats Units en els darrers 45 anys.
L’exposició es podrà veure des del 25 d’octubre fins al 16 de febrer i se centra en la primera meitat del segle XX, repassant les extraordinàries proeses de Torres-García en la pintura, l’escultura, el fresc, el dibuix i el collage a través de 190 obres.
Entre elles, un dels quatre grans murals que l’artista va realitzar per al Saló de Sant Jordi de l’actual Palau de la Generalitat de Catalunya, el titulat Lo temporal no és més que símbol, que s’ha desmuntat i traslladat expressament per a l’ocasió.
La mostra, que compta amb el suport de l’Institut Ramon Llull i està comissariada per Luis Pérez-Oramas, s’estructura cronològicament en una sèrie de capítols importants que abasten l’obra completa de l’artista, des de les seves primeres obres a Barcelona a finals del segle XIX fins a les últimes obres realitzades a Montevideo el 1949. En destaquen dos moments clau: l’època de 1923 a 1933 quan Torres-García va participar a diversos moviments importants de l’avantguarda europea alhora que establí el seu característic estil pictogràfic-constructivista; i de 1935 a 1943, quan de retorn a Uruguai va produir un dels repertoris més contundents d’abstracció sintètica.
Després de Nova York, està previst que la mostra viatgi a Madrid, a l’EspacioFundaciónTelefónica (del 19 de maig a l'11 de setembre de 2016) i al Museu Picasso de Màlaga (del 10 d’octubre de 2016 al 5 de febrer de 2017).