Del 29 d'octubre al 23 de gener del 2016, la Fundació Juan March presenta la mostra Gleizes i Metzinger: Du cubisme (1912-1947).
Albert Gleizes i Jean Metzinger van ser, a més de pintors, teòrics del cubisme i autors de l'assaig Du cubisme, publicat el 1912 pel poeta i editor parisenc Eugène Figuière (1882-1944). El llibre es va presentar a temps per a l'exposició del Saló de la Section d'Or a l'octubre de 1912 i pot ser considerat el primer manifest estètic del cubisme.
El 1947 es va reeditar el text, amb una introducció de Gleizes i un epíleg de Metzinger. Gleizes va explicar així les motivacions del seu assaig: en primer lloc, la seva pròpia auto aclariment, l'intent de sintetitzar les premeditacions, reflexions i combinacions que eren a l'origen del cubisme, convençuts com estaven que la pintura és sempre resultat d'una activitat reflexiva; a més, aspiraven a aclarir malentesos i equívocs al voltant del cubisme; i finalment, perquè creien que havien de ser ells, els pintors, i no els teòrics, els que tractessin d'explicar-ho.
En aquesta reedició, aquí exposada, el text anava acompanyat d'onze estampes de Pablo Picasso, Jacques Villon, Francis Picabia, Jean Metzinger, Fernand Léger, Marie Laurencin, Juan Gris, Albert Gleizes, Marcel Duchamp, André Derain i Georges Braque. Es tracta de sis aiguaforts, tres puntes seques i dues aiguatintes. Els gravats d'aquesta edició es van preparar durant els anys vint, però no es van estampar i van publicar fins a 1947.
L'exposició Gleizes i Metzinger: Du cubisme (1912-1947) inclou un exemplar de la reedició de 1947 amb totes les seves estampes, procedent de la col·lecció de la Fundació Juan March, i es completa amb dos olis dels autors del llibre: Composició, d'Albert Gleizes i Natura morta, fruites, got i nou, de Jean Metzinger, procedents d'una col·lecció particular.
A la imatge, la punta seca Sense títol (1946) de Metzinger.