El projecte ETAC (Espai Transfronterer d’Art Contemporani) ha resolt, per segon any consecutiu, el procés de selecció d’artistes de l’Euroregió i internacionals per participar en el seu programa de residències artístiques.
L’Espai Transfronterer d’Art Contemporani està format pel Bòlit, Centre d’Art Contemporani. Girona de l’Ajuntament de Girona; el Museu de l’Empordà de Figueres; Le Lait, Laboratoire Artístic Internacional du Tarn, Albí; La Panacée – Centre de Culture Contemporaine (Montpeller) i Addaya, Centre d’Art Contemporani, Alaró (Mallorca) i compta amb el suport de l’Euroregió Pirineus Mediterrània en el marc de la convocatòria de projectes CULTURA 2014.
La convocatòria de selecció es va llançar a finals de juliol i ofereix una borsa de residències per a 5 artistes als quals es becarà per a una estada de 2 mesos en un dels centres participants. El tema de la present convocatòria gira a l’entorn del turisme cultural amb l’enunciat: Interrogar la ciutat i el seu desenvolupament urbà, humà, econòmic i cultural.
S’han rebut fins a 126 propostes de 33 països diferents (89 d’europeus, 22 d’americans, 3 d’africans i 12 d’asiàtics). El jurat, format per Delphine Goutes, adjunta a la direcció de La Panacée; Teresa Miquel, tècnic del Museu de l’Empordà; Jackie-Ruth Meyer, directora del Centre d’Art Le Lait; Carme Sais, directora del Bòlit i Tomeu Simonet, director d’Addaya, ha seleccionat els següents projectes:
1. Amanda Gutiérrez (residència al Bòlit, Centre d’Art Contemporani. Girona)
2. Maria Tsagkari (residència al Centre d’Art Le Lait)
3. Daniel Gasol (residència a Addaya, Centre d’Art Contemporani)
4. Francesca Gattello i Zeno Franchini (residència a La Panacée – Centre de Culture Contemporaine)
5. Delfina Margulis i Martín Heredia (residència al Museu de l’Empordà)
El nucli principal del projecte When buildings speak: a collective narrative project d’Amanda Gutiérrez (Mèxic, 1978. Viu i treballa a Chicago, EUA) és obrir un procés de converses i pràctiques artístiques entre les entitats locals, que conduirà a una intervenció pública en un edifici fent servir el so i la historia oral com a mitjà principal.
El projecte The New Green de Maria Tsagkari (Piraeus, Grècia 1981. Viu i treballa a Atenes) fa referència a la creació d’una empresa que presenta una nova tendència mundial pel que fa al paisatge natural que imposa Blau com el nou verd i suggereix el seu reemplaçament.
Daniel Gasol (Valls, 1983. Viu i treballa a Barcelona) amb Souvenir, turisme i herències polítiques proposa realitzar un mapa alternatiu per al turisme de la zona, que mostri la realitat veïnal dels espais públics per tal de conèixer el territori des d’altres punts de vista.
Francesca Gatello (Milà, Itàlia, 1986. Viu i treballa a Eindhoven, Holanda) i Zeno Franchini (Milà, Itàlia, 1989. Viu i treballa a Eindhoven, Holanda) a Speculative territories s’interrogaran per la situació real en la qual es troben els habitants de l’entorn rural respecte la innovació tecnològica i com s’articula el diàleg entre ambdós.
A Visones del camino Delfina Margulis (Buenos Aires, 1990) i Martín Heredia (Villa Dolores, Argentina, 1989. Viu i treballa a Buenos Aires, Argentina) s’acostaran a diferents percepcions de l’espai urbà vistes des d’un assaig audiovisual que pretèn combinar imatges visuals i sonores per a crear un testimoni poètic que representi una ciutat vista des de múltiples punts de vista.
L’objectiu genèric de l’ETAC és el de crear un espai d’art contemporani disseminat pel territori i una estructura cooperativa entre els centres d’arts visuals, i esdevenir una plataforma de desenvolupament de les indústries creatives, de creació de públics per a l’art contemporani i d’educació artística. Cada artista percebrà una beca de 2.500 euros i una ajuda per fer front als desplaçaments de 500 euros. A banda, el centres faran activitats per donar a conèixer l’artista i el seu treball al mateix temps que es duran a terme diverses accions proposades pels mateixos artistes per posar en contacte l’art contemporani amb el públic.