Es Baluard presenta, del 19 de gener al 4 de setembre, al Gabinet una primera aproximació al procés creatiu i a l’obra d’Helena Almeida (Lisboa, 1934), artista present a la col·lecció a través d’A experiência do lugar.
Aquest format de mostra concebuda per al Gabinet permet ampliar la documentació de peces significatives del museu, posant-les en relació amb noves obres, a fi de complementar i centrar el treball dels autors vinculats a la col·lecció, tot intentant sempre destacar el paper de la dona en la història de l’art.
En aquest cas el feminisme irradiat per Almeida, exponent d’un procés de treball radicat en l’autoreferència, el cos i l’acció.
La peça d'Almeida pertanyent a la col·lecció és una fotografia realitzada el 2001 i es confronta amb el treball en format de vídeo A experiência do lugar II de 2004 —realitzat per a la Biennal de Venècia de 2005— en un continu intercanvi de suports i experiències. Així, la relació entre les dues obres presentades conforma un recorregut creatiu essencial centrat en la fotografia i el vídeo des de la mateixa subversió del suport, mitjans que, juntament amb la pintura, el dibuix i la performance, configuren la seva trajectòria artística iniciada a mitjans de la dècada de 1960, a partir de la resistència i la pràctica continua com a constants.
"L’obra és el meu cos, el meu cos és l’obra", afirma Almeida. S’autodefineix com a subjecte i objecte de la seva creació, una definició en la qual el subjecte és determinat per una lectura universal allunyada de qualsevol referència autobiogràfica.
El seu procés creatiu es desenvolupa a partir de l’apropiació del seu cos —sencer o fragmentat— com a objecte i de l’eliminació de qualsevol límit entre les disciplines artístiques en les quals treballa, la fotografia, la pintura, el dibuix, la performance i el vídeo. Hi predomina el mitjà fotogràfic com el seu principal suport i vehicle de reflexió, mentre que el dibuix i el vídeo defineixen el procés previ a la realització de l’obra final.