BonartBanner_1280x150_curtmetratge

Exposicions

Saragossa i Lleida commemoren el centenari del pintor Manuel Viola

Saragossa i Lleida commemoren el centenari del pintor Manuel Viola
bonart saragossa - 18/02/16
La mostra Manuel Viola, en recuerdo del porvenir. Retrospectiva 1933‐1985 s'inaugurarà el 18 de febrer, al Palacio Sástago de la Diputació Provincial de Saragossa i a la tardor es presentarà al Museu d’Art Jaume Morera de Lleida.
Manuel Viola deixà una gran empremta a Lleida . Fou l’introductor i el primer conreador de la poètica surrealista. La seva relació personal i artística amb la ciutat es perllongà al llarg de tota la seva vida. Molts encara recorden la intensa vitalitat que transmetia amb la seva estampa de llargs cabells blancs i veu trencada, en les seves curtes estades a Lleida de la postguerra. La mostra, per tant, incideix altre cop en el renovat reconeixement de la nostra ciutat d'un autor que, tot i no haver nascut a Lleida, va participar activament en els debats i l’actuació compromesa d’una generació de creadors sense precedents a casa nostra. L'exposició ha estat comissariada pel Sr. Javier Lacruz, un dels màxims especialistes actuals en l'obra de Viola i ha comptat amb la col∙laboració del Museu d’Art Jaume Morera, que ha prestat per a la ocasió 11 peces i documentació, i la del seu director en la publicació editada amb motiu de la mostra. La mostra, de caràcter retrospectiu, aborda totes i cadascuna de les etapes creatives de l’autor, organitzades en el següents àmbits temàtics: Manuel Viola, pintor poético; El surrealismo, Lérida, 1933, Barcelona, 1936; La Main à Plume, 1940‐1945; El hospital Sainte‐Anne, París 1945; El regreso a España, 1948; La abstraction lyrique, París 1955‐1958; De Goya a Viola: La saeta, 1958; Grupo El Paso, en blanco y negro; Viola, abstracto universal; Viola, entre Sudamérica y España; Vida y muerte de Manuel Viola. L’exposició es podrà veure del 18 de febrer fins al 30 de maig de 2016 al Palacio de Sástago de la Diputació Provincial de Saragossa.
Viola fou membre del grup El Paso —el col∙lectiu plàstic més important de la segona meitat del segle XX, va ser un dels artífexs de la renovació de la pintura espanyola de postguerra. Viola, després de transitar pel surrealisme de pre‐guerra, primer a la ciutat de Lleida i després a la de Barcelona, i de l’exili francès, connectà la gestualitat de l’abstracció lírica francesa amb la tradició de la pintura espanyola —en la estela de El Greco y Zurbarán, però sobretot de Goya—, arribant a ser un dels més destacats pintors de l’informalisme espanyol. Si, com s’ha dit, el blanc i el negre foren els colors del grup El Paso, un dels seus accents més intensos els posà Viola a partir del seu mític quadre “La saeta” (1958). L’exposició, però, també tracta amb profusió la seva faceta de poeta i dibuixant surrealista, el vessant artístic de Viola més directament relacionat amb la ciutat de Lleida. Aquesta exposició encaixa en la línia encetada anteriorment pel Museu d’Art Jaume Morera de Lleida amb les exposicions dedicades a Leandre Cristòfol, Enric Crous i Antoni Lamolla, amb motiu del centenari dels seus respectius naixements, i que tenien com a objectiu la revisió d’una de les “generacions” més prolífiques de l’art lleidatà: la que es correspon cronològicament a l’eclosió de les avantguardes a Lleida durant els anys trenta. Per això, cent anys després del naixement de Manuel Viola, el Museu d'Art Jaume Morera presentarà a la ciutat de Lleida durant la tardor de 2016 aquesta mostra retrospectiva dedicada a la figura d’aquest artista. Viola compartí amb Cristòfol i Antoni Garcia Lamolla tota mena d’inquietuds al voltant del món del pensament i la creació contemporània i la seva estada a Lleida acabaria per deixar una decisiva petjada en la seva personalitat i trajectòria.
BONART_BANNER_180x180Eude, generic

Et poden
Interessar
...

Bonart_banner-1280x150_FONS-AVUI-90