El conseller de Cultura de la Generalitat, Santi Vila ha presidit la presentació de l’exposició temporal del Castell de Púbol que ha organitzat la Fundació Gala-Salvador Dalí. En representació de la institució, hi han participat el seu president, Ramon Boixadós, i la directora dels Museus Dalí, Montse Aguer. La visita comentada a l'exposició ha anat a càrrec de Lucia Moni, coordinadora del CED i comissària d’aquesta mostra, amb la direcció científica de Montse Aguer. L’exposició compta amb la col·laboració de la Fundació Bancària “La Caixa” i, en representació seva, hi ha participat la directora general adjunta, Elisa Durán. També ha estat present a l’acte inaugural el secretari general de la Fundació Dalí, Lluís Peñuelas.
Enguany l’exposició temporal de Púbol està dedicada a la participació de Salvador Dalí en la representació teatral de l’obra de Shakespeare Al vostre gust al Teatro Eliseo de Roma l’any 1948, sota la direcció de Luchino Visconti. La mostra es podrà veure des de dimarts 15 de març, dia en què el Castell de Púbol reobre les seves portes, fins al 6 de gener de 2017.
Concepte i contingut
Amb la mostra Dalí, Shakespeare, Visconti, que aprofundeix en la relació de Salvador Dalí amb les arts escèniques, la Fundació Gala-Salvador Dalí ha volgut adherir-se a la commemoració del 400è aniversari de la mort de William Shakespeare i alhora s’ha volgut rememorar un moment important de la història del teatre del món occidental.
Dalí, Shakespeare i Visconti
Al vostre gust és una comèdia pastoral de William Shakespeare escrita entre 1599 i 1600. El director italià Luchino Visconti el 1948 decideix posar-la en escena i vol comptar, per tal de donar més visibilitat al projecte, amb la col·laboració de Salvador Dalí. S’encarregarà de l’escenografia, en la qual intervé també el jove Franco Zeffirelli, en qualitat de director del muntatge escènic, i del vestuari.
Context històric
El juliol de 1948 Salvador Dalí torna a Portlligat després de vuit anys d’exili als Estats Units per fugir de la guerra. L’artista declara la seva voluntat de redescobrir el classicisme italià. A Venècia, davant la basílica de Santa Maria de la Salut, es fixa en una semiesfera de pedra envoltada per quatre rectangles. Per ell és la confirmació que està en el camí correcte perquè les seves obres entrin en la lògica de la perfecció clàssica. Llavors es desplaça a Roma, on coincideix amb Luchino Visconti. El director tot just ha acabat La terra trema, pel·lícula que li ha encarregat el Partit Comunista Italià. Seguidament, presenta el projecte Rosalinda o Come vi piace com «un espectacle sense problemes, un joc, un divertimento musical que evoqui pensaments serens. [...] Després va venir Dalí. Jo cercava un escenògraf excèntric, un mag». Amb aquest encàrrec, Dalí se submergeix durant un mes amb la màxima llibertat en la creació de l’escenografia i del vestuari.
Escenografia i vestuari de Rosalinda o Come vi piace
Visconti vol que el seu teatre sigui l’expressió d’un fet visual. Dalí decideix «fer escenari» creant una estructura que, com un marc, enquadra l’escenari. És el motiu geomètric que ha vist a la basílica de Santa Maria de la Salut de Venècia. A més, dóna indicacions precises relacionades amb la il·luminació.
El vestuari el duu a terme Eva Mangili Palmer. Ell mateix en parla al text Bonjour !, que s’inclou en el programa de mà: “els meus vestits són morfològics i, a fi de servir millor els meus espectadors, fins i tot profètics”.
Àmbits de l’exposició
A l’exposició temporal d’enguany al Castell de Púbol hi veurem 3 obres originals de Salvador Dalí: el dibuix Elefant amb obelisc de c. 1946, l’oli Projecte per a Romeu i Julieta de 1942, i l’aiguada Estudi per al decorat de Romeu i Julieta de 1942 (aquesta última s’exposa a la Biblioteca del Castell), 29 fotografies els autors d’algunes de les quals són Pasquale de Antonis i Tommaso Vasari, i 7 documents. Les dues obres del 1942 no fan referència al projecte de Dalí i Visconti però sí que completen l’homenatge a Shakespeare en el 400 aniversari de la seva mort.
Una vitrina conté els 7 documents: 1 exemplar de l’edició de luxe del programa de mà de 1948, 2 fullets d’època de la representació, el facsímil d’una carta manuscrita de Dalí en què dóna indicacions a Visconti sobre la posada en escena i 3 revistes especialitzades en teatre que es fan ressò de l’estrena. A través d’una pantalla es pot veure el programa de mà en un audiovisual que el projecta pàgina per pàgina com si l’estiguéssim fullejant. Al centre de la sala s’hi ha disposat un sofà que fa les funcions de seient i de pantalla. Permet veure un extracte de la sèrie televisiva Per Luchino Visconti emesa per Raitre el 1987, en què els actors Vittorio Gassman i Marcello Mastroianni recorden anècdotes de l’any 1948.
De les dues projeccions n’és responsable la productora DocDoc Films.
Muntatge
El muntatge de l’exposició ha estat dissenyat per Pep Canaleta de 3carme33 i el grafisme, per Alex Gifreu. A través d’una il·luminació especial de la sala, totes les parets mostren un degradat vermellós que rememora una de les escenografies de Dalí. Així, s’ha volgut donar un efecte teatral al muntatge de l’exposició. El color vermell prové de l’obra de Salvador Dalí Projecte per Al vostre gust de 1948. La vitrina té aparença d’escenari antic. I, finalment, el sofà capitone blanc del centre de la sala recorda el divan d’ovelles.
Catàleg
En el catàleg, s’inclouen textos de Salvador Dalí i de Luchino Visconti, amb una introducció de Montse Aguer, directora dels Museus Dalí, i un article de Lucia Moni, coordinadora del CED i comissària de la mostra. La coordinació del catàleg ha anat a càrrec de Rosa Ma Maurell, del Centre d’Estudis Dalinians.
A la imatge, Marcello Mastroianni, al centre, representa un dels senyors del seguici del duc exiliat.