La Col·lecció Martínez Guerricabeitia i la figura del seu promotor Jesús Martínez Guerricabeitia centren dues noves exposicions que es van inaugurar l’11 de març a València sota la iniciativa de la Universitat de València i Fundació Bancaixa. A les 19 hores, obrir les seves portes la 13a Biennal Martínez Guerricabeitia amb el lema ‘Supersticions i manipulacions’, que s’exhibirà a la Sala Acadèmia de La Nau fins a l’1 de maig, i a les 20 hores s’inaugura l’exposició ‘Col·leccionisme i mecenatge: Jesús Martínez Guerricabeitia’, de la Fundació Bancaixa, que ret homenatge a la figura del col·leccionista i mecenes valencià i que podrà visitar-se fins al 5 de juny.
L’exposició ‘Col·leccionisme i mecenatge: Jesús Martínez Guerricabeitia’, organitzada per la Fundació Bancaixa amb la col·laboració de la Universitat de València, reuneix una selecció de 108 obres de la Col·lecció Martínez Guerricabeitia, donada pel mecenes Jesús Martínez Guerricabeitia i la seua esposa Carmen García Merchante a la Universitat de València el 1999, amb algunes de les figures més importants de l’art espanyol de la segona meitat del segle XX i de principis del XXI, enclavades en els corrents figuratius més pròximes al realisme social i crític. La mostra està comissariada per Francisco Sebastián Nicolau, artista plàstic i vocal en el Patronat Martínez Guerricabeitia de la Fundació General de la Universitat de València, convertit ara en Col·lecció Martínez Guerricabeitia.
El compromís i la reflexió actuen com a fil conductor de les obres que formen aquest conjunt expositiu, repassant temes que van des dels clarament reivindicatius respecte als drets de llibertat i democràcia, posant l’accent en la denúncia dels abusos del poder especialment durant els últims anys del franquisme, fins als temes més candents en l’actualitat: llibertat d’expressió, participació política, crisi del capitalisme, globalització, emigració, ecologia, etcètera.
Les obres, datades des de 1965 a 2014, procedeixen d’una selecció de les integrades en la donació inicial a la Universitat de València, així com de les 12 biennals celebrades. La nòmina d’autors que conformen l’exposició és molt àmplia: Barjola, Verdes, Renau, Juan Genovés, Canogar, Equipo Crónica, Equipo Realidad, Anzo, Ortega, Ibarrola, Vostell, Spadari, Erró, Heras, Armengol, Fernando Somoza, Monjalés, Jardiel, Seguí, Mensa, Arroyo, Calduch, Pacheco, Darío Villalba, Martín Caballero, Azorín, Francesc Torres, Javier Calvo, Antoni Miró, Juan Delcampo, Ugalde, Solbes, Sarri, Ricardo B. Sánchez, Chema Cobo, Ramírez Blanco, Pérez Villalta, Pablo Alonso, Carmen Calvo, Javier Baldeón, Curro González, Alicia Vela, Rogelio López Cuenca, José María Báez, José Gallego, Antonio Murado, Simeón Sáiz Ruiz, Darío Urzay, José Ramón Morquillas, Juan Ugalde, Chema López, Isidro Manils, Ángel Mateo Charris, Salomé Cuesta / Bárbaro Miyares, Manuel Bouzo, Enrique Zabala, Jordi Ribes, Xisco Mensua, Miki Leal i Mavi Escamilla..
L’exposició ‘Col·leccionisme i mecenatge: Jesús Martínez Guerricabeitia’ es pot visitar amb entrada gratuïta al Centre Cultural Bancaixa (Plaça Tetuan, 23) de dilluns a dissabte, de 10 a 14 i de 17 a 21 hores i els diumenges de 10 a 14 hores.
13a Biennal Martínez Guerricabeitia. Supersticions i manipulacions
Per la seva banda, la Universitat de València celebra, de l’11 de març a l’1 de maig, la tretzena edició de la Biennal Martínez Guerricabeitia amb el lema ‘Supersticions i manipulacions’ en un nou marc humà. És la primera Biennal que no comptarà amb la presència del seu impulsor, el col·leccionista i mecenes Jesús Martínez Guerricabeitia, després de la seva mort el passat 7 de setembre.
La Biennal Martínez Guerricabeitia, que es podrà visitar a la Sala Acadèmia del Centre Cultural La Nau, l’edifici històric de la Universitat, va nàixer concebuda com un calidoscopi per a veure les últimes tendències de la creació, sondejar l’estat de l’art actual i convidar al públic a la reflexió. Així mateix, des del seu origen pretén incentivar i promoure la creativitat de joves artistes espanyols i augmentar, al mateix temps, el patrimoni artístic de la Universitat de València. Després d’una dotzena de biennals, l’adquisició d’obres ascendeix a 25.
La 13a Biennal reuneix una selecció de 20 obres d’art contemporani avalades per un comitè de selecció que formen experts en aquest àmbit. El comitè ha estat integrat, en la present edició, pels crítics Óscar Alonso Molina (Madrid), Iván de la Torre (Sevilla), Mariano Navarro (Madrid), Chus Tudelilla (Saragossa) i Alicia Ventura (València); i les galeries Alarcón Criado (Sevilla), Ángeles Baños (Badajoz), Adora Calvo (Salamanca), Set Espai d’Art (València) i Juan Silió (Santander).
Els artistes seleccionats, que han optat per una àmplia gamma de tècniques, han estat Javier Arbizu, Diego del Pozo, Manuel Antonio Domínguez, Martín Freire, Daniel G. Andújar, Santiago Giralda, Yann Leto, Rafael Macarrón, Estefanía Martín Sáenz, Rebeca Menéndez, Xavier Monsalvatje, Javi Moreno, MP&MP Rosado, José Luis Puche, Fernando Renes, José Luis Serzo, Antonio Sosa, Felipe Talo, Alain Urrutia i Jesús Zurita.
La 13a Biennal està comissariada per José Pedro Martínez, director d’Activitats de la Col·lecció Martínez Guerricabeitia, gestionada per la Fundació General de la Universitat de València, i el cartell, la imatge i el catàleg han estat dissenyats per l’estudi Ibán Ramón.
El seu lema, ‘Supersticions i manipulacions’, respon, d’una banda, a l’ordinal que encapçala la Biennal i, per un altre, a un tema de crítica social i cultural que té el seu origen en les albors de la civilització, la superstició (especialment, aquella induïda per les religions), que transcendeix a l’actualitat transformada en manipulació per a inquietar i sotmetre el pensament crític per part del poder.
Organitzada per la Universitat de València, a través del Vicerectorat de Cultura i Igualtat, aquesta biennal és ja un clàssic de l’art contemporani en la ciutat i així ho avalen els seus 26 anys de recorregut. A més, compta amb la col·laboració de la Regidoria de Patrimoni Cultural, Recursos Culturals i Benestar Animal de l’Ajuntament de València; de Heineken España S.A., a través de la compra d’obres; i Banc Santander.