JP_Bonart-1280x150px-Online-

Exposicions

El Museu Reina Sofia exposa 47 obres de la col·lecció Santos Torroella

bonart madrid - 26/04/16
L’exposició “Campo cerrado. Arte y poder en la posguerra española. 1939-1953”, que s’inaugura el dia 26 d’abril al Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía (MNCARS) de Madrid, inclou un important préstec d’obres d’art i documents cedits per l’Ajuntament de Girona. Concretament, es tracta de vint-i-vuit pintures i escultures de la col·lecció Rafael i Maria Teresa Santos Torroella, i dinou documents de l’Arxiu i Biblioteca Rafael i Maria Teresa Santos Torroella. Aquest és el primer préstec que fa l’Ajuntament de Girona d’aquests fons d’ençà de la seva adquisició als hereus de l’historiador i crític d’art, ara fa un any. En el primer grup hi ha obres, entre d’altres, de Joan Miró, Modest Cuixart, Mathias Goeritz, Carla Prina, Josep Guinovart i Josep M. de Sucre, així com una escultura i la famosa sèrie de “dibuixos mòbils” de l’escultor Ángel Ferrant. El regidor de Cultura de l’Ajuntament de Girona, Carles Ribas, i director del projecte de Museu d’Art Modern i Contemporani de Girona, Jordi Falgàs, assistiran a la inauguració de l’exposició. L’alcaldessa de Girona, Marta Madrenas, ha valorat aquesta primera cessió d’una part del fons assenyalant que “exposicions com aquesta ajuden a posar en valor el fons en conjunt, i és un exemple del recorregut que pot tenir la col·lecció en un futur”. Madrenas assegura que el préstec al museu Reina Sofía ha de permetre també explorar vies de col·laboració amb l’Ajuntament, amb l’objectiu de facilitar i apropar l’accés a l’art a la ciutadania. En el grup de documents hi ha fotografies, correspondència, revistes, llibres d’artista i tot un conjunt de documents relacionats amb l’activitat de Santos Torroella en projectes i esdeveniments artístics com l’editorial Cobalto, La Escuela de Altamira, l’exposició de Miró a les Galeries Laietanes el 1949, la conferència de Salvador Dalí al Teatro María Guerrero el 1951, i el pavelló espanyol a la Triennal de Milà, també el 1951. L’exposició, comissariada per la historiadora de l’art Maria Dolores Jiménez-Blanco, pren el seu títol d’una novel·la homònima de Max Aub i és la revisió més important feta fins ara de l’art modern a l’Estat espanyol durant la complexa i polèmica primera postguerra, durant els anys 40 i principis dels 50, un període que ha rebut escassa atenció i sobre el qual existia un buit crític i historiogràfic. Tal com mostra l’exposició, Rafael Santos Torroella va jugar un paper essencial en la recuperació de l’activitat i la difusió de les arts plàstiques d’avantguarda durant aquells anys, fent de pont entre alguns dels grans artistes d’abans de la Guerra Civil amb els de les noves generacions, ajudant-los a donar a conèixer la seva obra en els moments més foscos del franquisme, i també fent d’enllaç entre l’activitat que es feia a Madrid i la que es generava a Barcelona, especialment al voltant del grup Dau al Set. “Campo cerrado” es podrà visitar al MNCARS fins al 26 de setembre.
Eude, genericinclassificables

Et poden
Interessar
...

Bonart_banner-1280x150_FONS-AVUI-90