El procés obert per cobrir les places de conservador/a en cap i de cap de Programes del Museu d’Art Contemporani de Barcelona s’ha resolt amb la selecció de Tanya Barson i Pablo Martínez. Ferran Barenblit, director del MACBA des d’octubre de 2015, completa el seu equip amb les incorporacions de la fins ara conservadora d’Art Internacional de la Tate Modern, Tanya Barson, com a conservadora en cap –que tindrà a càrrec seu els departaments de Col·lecció, Exposicions i Publicacions– i de Pablo Martínez, actual responsable d’Educació i Activitats Públiques del CA2M Centro de Arte Dos de Mayo, com a nou cap de Programes, del qual dependran el Centre d’Estudis i Documentació MACBA, el PEI Programa d’Estudis Independents, els Programes Públics i l’àrea d’Educació.
Les seves incorporacions al MACBA es produiran de forma efectiva l’1 de setembre. Per a totes dues places, s’han presentat un total de 29 candidatures, 12 homes i 17 dones, de les quals 14 provenen de l’estranger.
Ferran Barenblit, director del MACBA, d’acord amb els membres de la Comissió de Valoració, ha destacat Tanya Barson per la seva «ambició intel·lectual; la seva llarga experiència a la Tate Modern, un dels principals museus del món, incloent-hi el desenvolupament i la presentació de la seva col·lecció; i un profund coneixement de l’art des de la postguerra, amb un particular interès per les narratives no hegemòniques del trànsit entre la modernitat i la contemporaneïtat». Pel que fa a Pablo Martínez, amb qui va tenir l’oportunitat de construir el CA2M, ha destacat «la seva reflexió crítica sobre els museus a partir de les actituds dels seus públics; la capacitat de creació de nous formats de contacte entre art i audiència; i la seva experiència en recerca, clau per planificar el futur del Centre d’Estudis i Documentació i del PEI». En paraules de Barenblit, «amb aquestes incorporacions, al costat de l’equip del MACBA, el museu està preparat per afrontar els reptes dels propers anys amb un programa d’excel·lència i rigor, i per aprofundir en la seva relació amb els seus públics i en la seva projecció internacional».
La Comissió de Valoració ha estat integrada per: Isabel Balliu i Badia, directora de Recursos i gerent en funcions de l’Institut de Cultura de Barcelona; Carles Sala Marzal, director d’Infraestructures Culturals, Patrimoni i Coordinació de l’Institut de Cultura de Barcelona; Ferran Barenblit, director del MACBA, i Joan Abellà Barril, gerent del MACBA.
Tanya Barson (Londres, 1972) es va incorporar a la Tate el 1997. Des de 2007, és conservadora d’Art Internacional de la Tate Modern. Prèviament va ser conservadora d’Exposicions i Col·lecció a la Tate Liverpool (2004-2007). Ha comissariat exposicions individuals dedicades a Mira Schendel (2013), Ellen Gallagher (2007), Helio Oiticica (2007), Jake and Dinos Chapman (2006), Frida Kahlo (2005) i Assume Vivid Astro Focus (2005). Igualment, ha estat comissària d’exposicions col·lectives com Afro Modern: Journeys through the Black Atlantic (2010), Inverting the Map: Latin American Art from the Tate Collection (2006) i el Turner Prize (2001). Ha format part de l’equip que va organitzar Adventures of the Black Square: Abstract Art and Society 1915-2015 a la Whitechapel Art Gallery (2015). Ha treballat en nous formats de col·laboració entre la Tate i organitzacions llatinoamericanes, posant en marxa projectes amb la Sala Siqueiros a Ciutat de Mèxic, el MALI a Lima i TEOR/éTica a San José de Costa Rica. Actualment prepara una de les exposicions amb les quals s’inauguraran els nous espais de la Tate al juliol, dedicada a Georgia O’Keefe.
Pablo Martínez (Valladolid, 1979) és educador i investigador. Des de 2009 és responsable d’Educació i Activitats Públiques del CA2M, on cal remarcar la innovació en programes com les PicNic Sessions, la Universidad Popular i el grup d’investigació en pràctiques educatives crítiques Las Lindes. Anteriorment va ser coordinador de programes educatius del Museo Reina Sofía (2004-2008) i educador del Museo Patio Herreriano. També ha estat professor associat d’Art Contemporani de la facultat de Belles Arts de la Universidad Complutense de Madrid (2011-2015). Escriu a art-agenda i és secretari de redacció de la revista d’investigació sobre art i cultura visual Re-visiones. Entre els seus àmbits de recerca actuals destaca el funeral de Buenaventura Durruti, com a forma d’investigar el potencial de les imatges en la construcció de la subjectivitat política. Ha gaudit d’estades d’investigació a la Vrije University d’Amsterdam (2014), a la Tate Britain (2008) i al Bronx Museum of the Arts (2007). Juntament amb Vincent Meessen, va dirigir les XIX i XX Jornadas de Estudio de la Imagen de la Comunidad de Madrid. És editor, amb Yayo Aznar, d’Arte actual. Lecturas para un espectador inquieto i editor de No sabíamos lo que hacíamos. Lecturas sobre educación, de pròxima aparició.