El Teatre-Museu Dalí de Figueres presenta del 10 de maig al 16 d’octubre del 2016 a les sales de les Loggies l’exposició De somnis, passejos nocturns i vivències. S’hi exposen 23 obres: 18 aiguades i 5 dibuixos amb una temàtica en comú: l’època en què Salvador Dalí va residir a Madrid entre els anys 1922 i 1926. D’aquestes peces en destaca la darrera obra adquirida per la Fundació, Salvador Dalí i Maruja Mallo en el Café de Oriente, una aiguada de 1923.
El 1922, un Dalí amb només 18 anys, es trasllada a Madrid per iniciar els estudis a la Escuela Superior de Bellas Artes de San Fernando. S’instal·la a la Residencia de Estudiantes, on fa amistat amb un grup de joves estudiants –molts dels quals formaran part de la Generació del 27- amb qui comparteix coneixement, amistat i tertúlies. Salvador Dalí i Maruja Mallo en el Café de Oriente, obra inspirada en una d’aquestes vetllades, complementa aquesta sèrie d’aiguades, realitzades per Dalí entre els anys 1922-1923, on ens mostra els periples viscuts amb els seus companys de residència. Comença un nou període a la vida i l’obra del futur pintor.
Durant els primers mesos de l’estada a Madrid, Dalí visita sovint el Museu del Prado, on admira sobretot les obres de Velázquez, Goya i El Bosco. Pepín Bello inclou Dalí a la seva colla, un grup de joves que més endavant esdevindran destacades personalitats intel·lectuals i artístiques: Luis Buñuel, Federico García Lorca, Maruja Mallo, Rafael Barradas, entre d’altres.
Dalí comença a freqüentar cafès, bars i tavernes de moda de la ciutat. Canvia d’aspecte i de costums i acaba sent un dandi com els altres integrants de la Generació del 27. Un clar testimoni d’aquells periples són els dibuixos i aiguades que es presenten en aquesta mostra.
Salvador Dalí i Maruja Mallo en el Café de Oriente
La peça principal de l’exposició és aquesta aiguada sobre paper de 1923 que va ser adquirida per la Fundació Dalí en una subhasta. A la imatge veiem el pintor i Maruja Mallo al costat d’un tercer personatge fins ara no identificat. Ella és una jove extravertida que trenca amb una societat clàssica i tradicional. És l’única dona que ingressa a la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando al mateix curs que Dalí.
L’estada de Dalí a Madrid entre 1922 i 1926 es veu truncada per diversos fets. L’any 1923 és expulsat de l’Acadèmia de Belles Arts arran d’una protesta pública per haver negat una plaça de professor a Daniel Vázquez Díaz. Durant aquesta expulsió estudia amb Francisco Bores, Moreno Villa i Benjamín Palencia a la Academia Libre, dirigida per Julio Moisés. Potser pinta aquí el Retrat de Luis Buñuel. L’any 1924 és empresonat a Girona per a dur a terme suposades activitats polítiques liberals, i vint dies més tard és posat en llibertat sense càrrecs. El setembre del mateix any, s’incorpora de nou al curs de l’Acadèmia de Belles Arts i als periples nocturns de la ciutat. El curs de l’any 1926 és expulsat definitivament de l’acadèmia ja que el pintor declara incompetent el tribunal examinador per avaluar els seus coneixements teòrics de belles arts. Durant les vacances escolars, Dalí torna a Figueres.
El muntatge de l’exposició ha estat dissenyat per Pep Canaleta de 3carme33 i el grafisme, per Alex Gifreu. El Servei Educatiu ha editat un breu catàleg amb textos de Cuca R. Costa, coordinadora del CED, i la supervisió tècnica de Montse Aguer.
A la imatge, Salvador Dalí i Maruja Mallo en el Café de Oriente, 1923.
Aiguada de tinta / paper
24 x 31 cm. © Salvador Dalí. Fundació Gala-Salvador Dalí.