Amb el títol El cinema que agradava a Tomàs Mallol, el Museu del Cinema, amb la col·laboració del Col·lectiu de Crítics de Cinema de Girona, proposa una conversa amb el director Albert Serra, un dels cineastes que més agradava al col·leccionista i cineasta empordanès.
El dia 1 de juny el Museu del Cinema celebrarà un acte per vindicar el llegat i la figura del Tomàs Mallol cineasta. Aquesta vegada es farà amb una conversa entre Albert Serra, un dels cineastes que més agradava a Mallol, i el professor i crític de cinema Àngel Quintana.
Tomàs Mallol va ser un cineasta incansable que va conformar una obra immensa que cal reivindicar. Tota la seva filmografia es va realitzar des dels marges de la indústria, des de la més absoluta llibertat, amb una clara vocació artística i un perfeccionisme formal evident. Aquesta idea de cinema el va acompanyar sempre, també quan era espectador i anava al cinema i els directors que més li agradaven van ser sempre aquells que van practicar aquesta idea de cinema. Albert Serra era un d'ells i per això serà el cineasta que obri aquestes converses.
Albert Serra: El seu primer film va ser Crespià, the film not the village, el 2003. Honor de cavalleria (2006), la seva segona pel·lícula, va ser present al Festival Internacional de Cinema de Cannes d'aquest mateix any; en aquest prestigiós festival també hi va ser present la seva tercera pel·lícula, El cant dels ocells (2008), un film que va triomfar a la gala dels premis Gaudí del cinema català enduent-se els principals premis. El 2013 va presentar Història de la meva mort, un film que parteix dels mites de Giacomo Casanova i Dràcula, amb el qual va guanyar el Lleopard d'Or del Festival Internacional de Cinema de Locarno. Recentment ha presentat novament al festival de Cannes un film seu. En aquest cas es tracta de La mort de Lluís XIV, que ha tingut una gran acollida per part de la crítica especialitzada.
A banda d'aquestes obres, el 2010 va col·laborar amb el MACBA en el projecte «Esteu a punt per a la televisió?», per al qual va dirigir la minisèrie Els noms de Crist (2010). El 2009 va ser triat per ser la icona del nou cinema d'avantguarda de la "Quinzaine des Réalisateurs" del Festival de Cannes. El 2012 va participar en la Documenta 13, a Kassel, on va realitzar la pel·lícula de 101 hores de durada Els tres porquets. El 2016 el Centre Georges Pompidou de París li dedicà una àmplia retrospectiva i el 2015 presentà La Singularitat a la 56a Biennal de Venècia.
Aquest acte té voluntat de continuïtat i des del Museu del Cinema es pretén continuar aquestes converses amb altres cineastes que Mallol admirava i que practicaven un cinema semblant al que va realitzar Mallol.
A la imatge, Tomàs Mallol recollint premis per a les seves pel·lícules. Fons Museu del Cinema–família Mallol.