La Fundació Vila Casas inaugura el dia 11 de juny, a les 19,30 h, al Museu Palau Solterra de Torroella de Montgrí la nova programació d'estiu, amb "Barcelona gitana", de Jacques Léonard, "De l'Antàrtida a la Torre. Fotopoètiques del silenci", de Ramon Dachs, i "Split images", d'Eduard Olivella, entre altres propostes.
"Barcelona gitana", que es presenta amb la col·laboració de l'Arxiu Fotogràfic de Barcelona, vol exhibir el llegat visual més reconegut de Jacques Léonard (París, 1909-l'Escala, 1995), una narració íntima i naturalista sobre la comunitat gitana a la Barcelona de mitjan segle XX. Sota el comissariat de Jordi Calafell i organitzada en tres seccions -"Festes i revetlles", "Paisatges" i "Personatges i família"- la mostra presenta a l'espectador la crònica sensible d'una cultura perifèrica i, alhora, el fons fotogràfic més important de la ciutat sobre cultura gitana.
"De l'Antàrtida a la Torre. Fotopoètiques del silenci", comissariada per Natàlia Chocarro, és el darrer projecte del fotopoeta Ramon Dachs (Barcelona, 1959), un punt de confluència entre els seus anteriors treballs "Misteriosa Antártida: fotos de escritor" (Centro Fotográfico Manuel Álvarez Bravo, Mèxic, 2011) i "La Torre (Barcelona): 160 fotohaikus" (Arts Santa Mònica, 2013). En un gest que vincula literatura i contemplació, Dachs convida l'espectador a afegir-se a un viatge cap al cor del silenci poètic. Com a preludi de l'obertura de la mostra, la Filmoteca de Catalunya (Plaça Salvador Seguí, 1-9, Barcelona) ha programat, per al mateix dia 9, a les 18.30 h, la projecció del film "La torre (2015)" de Ramon Dachs, en diàleg amb "Encounters at the End of the World" (2007), de Werner Herzog (Munic, 1942), en un acte presentat per l'artista i Laura Borràs, directora de la Institució de les Lletres Catalanes.
"Split images", a cura de Glòria Bosch, reflecteix la llarga trajectòria del fotògraf Eduard Olivella (Barcelona, 1948) en el món del cinema. Entre 1986 i 2006 va encarregar-se de la fotografia d'escenes -els "stills"- i de l'experiència n'ha conservat imatges fragmentàries, abstractes i misterioses que són un repte per a la percepció estètica.
Aquestes tres exposicions, que ocuparan el Museu Palau Solterra fins al 27 de novembre, es complementen amb les propostes "L'artista del fons: Asche der Zeit (Cendres del temps)", dedicada a l'obra d'expressió cinematogràfica de Vanessa Pey (Tarragona, 1973); "Diàlegs amb la col·lecció: Ombres", un diàleg entre els paisatges anatòmics de Tura Sanz (Ordis, 1992) i l'artista multimèdia xinès Huang Yan (1966) i "Solitud" que, comissariada per Cristina Escat, commemora el 50è aniversari de la mort de Víctor Català (nascuda Caterina Albert, L'Escala,1869-1966).
La inauguració de la nova temporada expositiva tindrà lloc el dissabte 11 de juny, a les 19.30 h.
A les imatges, a dalt, "De l'Antàrtida a la Torre" de Ramon Dachs i a sota, "Barcelona gitana" de Jacques Léonard.