El primer contacte que tenim amb el món exterior és a través de l'olfacte. Estudis científics afirmen que el primer que captem en néixer són les olors, abans que puguem veure o escoltar res. Però amb el temps, l'olfacte passa a un segon pla i inicia un procés d'atrofiament. «Si bé ens podem considerar experts en el reconeixement i la representació artística que prové dels estímuls visuals externs, l'òrgan de l'olfacte ens és pràcticament desconegut. El tenim descuidat, adormit, o menystingut; en canvi, pot esdevenir una important font d'inspiració creativa», reivindica Domènec Corbella, catedràtic de Pintura de la Universitat de Barcelona.
Aquest pensament el va portar, fa tres anys, a iniciar tota una línia de recerca en aquest camp, totalment inèdita al nostre país. «Únicament a Alemanya hi ha grups que treballen, d'alguna manera, l'olfacte», afirma. A Espanya, les primeres experiències formatives en aquest àmbit s'han dut a terme a la Facultat de Belles Arts de la Universitat de Barcelona: primer, amb el Laboratori de Pintura Cognitiva, una assignatura que va començar a impartir el mateix Corbella el curs 2009-2010, dins del màster de Creació Artística Contemporània, i que ara ha donat pas al primer postgrau diploma d'especialització d'Art Olfactiu, que s'inicia aquest setembre.
Mirar l'art a través de l'olor
Per art olfactiu s'entén l'art que es produeix per l'efecte de l'estimulació cognitiva i associativa a partir del contacte olfactiu d'algunes substàncies o ambients de components odorants. «Cada vegada s'utilitzen més les fragàncies per identificar marques o estimular determinats comportaments socials i, per tant, pensem que l'art pot esdevenir un important receptor creatiu d'aquests tipus d'estímuls», assegura Corbella. Però, com funciona? El bulb olfactori, que es troba en el sistema límbic del cervell, és l'encarregat de detectar i processar les olors que, mitjançant diferents processos químics, estimulen les partícules aromàtiques o odoríferes despreses dels cossos volàtils. Aquestes substàncies odorants, transportades per l'aire, ens estimulen sensacions diverses de tipus cromàtic, textura'l, emocional o memorial, i actuen com a un disparador o evocador de records o emocions intenses.
L'ús de l'olfacte o els estímuls olfactius com a font d'inspiració creativa en l'art, concretament pictòric, no és nou. Les primeres experiències d'aquesta naturalesa ja es van començar a introduir en l'art contemporani del segle XX, de manera tímida i incipient. Però no ha estat fins ara que s'ha despertat l'interès per l'ampli ventall de possibilitats que obre l'olfacte en el món de l'art. La memòria olfactiva és una de les més fidels: les olors no s'esborren fàcilment del record i algunes ens acompanyen tota la vida. «Pensem que l'art pot contribuir d'una manera directa a fer visibles aquests tipus d'experiències cognitives personals —i, per tant, úniques i intransferibles—, que poden derivar cap a una multiplicitat de llenguatges artístics, més creatius i innovadors, mitjançant les associacions, la memòria i altres recursos», explica.
Educar l'olfacte
Educar l'olfacte. Aquest és l'objectiu principal que es proposa el nou postgrau diploma d'especialització d'Art Olfactiu que començarà a impartir la Universitat de Barcelona el curs 2016-2017, sota la direcció de Domènec Corbella. El nou ensenyament neix dels convenis signats amb la multinacional catalana de fragàncies Lucta —el mateix fundador, Ernesto Ventós, ofereix el suport conceptual perfumista al projecte—, i amb la Clínica i Fundació Clarós d'Otorinolaringologia. «És totalment inconcebible copsar l'art sense una bona sensibilitat, i aquesta no és possible sense un domini o desenvolupament de tots els sentits», defensa Corbella. Però l'àmbit d'actuació no es limita només a l'art. El coneixement integral de les nostres capacitats fisiològiques i perceptuals poden transferir-se a molts altres camps, com ara el disseny gràfic i industrial de productes del món de la perfumeria, la cosmètica o la higiene. No en va, les olors formen part de la nostra vida quotidiana.
Per això, s'ha concebut un postgrau multidisciplinari, obert a altres àrees de coneixement. «No sal saber pintar o haver fet exclusivament Belles Arts per cursar-lo», puntualitza. S'adreça també a persones procedents d'altres sectors professionals: disseny industrial, química, farmàcia, enologia, hostaleria i restauració, nutrició i alimentació, ciències del comportament, humanitats, literatura, cinematografia i música, així com a estudiants, en general, d'una gran capacitat olfactiva, o vinculats a empreses de perfumeria.
El pla d'estudis s'estructura en cinc mòduls: El poder olfactiu; Tallers olfactius; Laboratori de pintura cognitiva olfactiva; Estètica de l'art olfactiu contemporani, i Desenvolupament de fragàncies i màrqueting. La metodologia emprada és eminentment pràctica, mitjançant diferents tipus de tasts olfactius de productes i aliments; experimental, quant a la vehiculació i creació de propostes artístiques, i d'immersió, pel que fa a la part teòrica de l'estètica olfactiva. Així mateix, a tots el mòduls s'efectuen visites a empreses del sector de la perfumeria, a col·leccions d'art privades i museus. Aquesta connexió constant amb l'àmbit professional fa l'aprenentatge més dinàmic i real.
El professorat pertany al món empresarial i cultural. Montserrat Cuadradas, de l'empresa Lucta, farà la introducció del món de les fragàncies; mentre que Georgina Ventós, coordinadora de la col·lecció Nasevo sobre art olfactiu, coordinarà els estudis. El dissenyador de fragàncies Marc Corbella s'encarregarà del mòdul de Desenvolupament de fragàncies i màrqueting. L'expert otorinolaringòleg Andrés Clarós s'ocuparà de la docència sobre el funcionament i els mecanismes de l'òrgan olfactiu mitjançant una sèrie de tallers olfactius de productes alimentaris que es realitzaran a la Facultat de Belles Arts o bé en obradors o comerços, i també al mercat de la Boqueria. Al seu torn, l'activista cultural Vicenç Altaió i la conservadora de la col·lecció OlorVISUAL Cristina Agàpito, s'ocuparan de la part teòrica i estètica de l'art olfactiu contemporani. Finalment els professors de la Universitat de Barcelona Domènec Corbella, de Pintura, i Joan Guàrdia, de Psicologia, portaran a terme diferents experiències cognitives a partir dels olis essencials creats per a l'ocasió per Lucta, per acabar transferint artísticament els efectes olfactius a diferents llenguatges i suports creatius, que donaran peu al treball de final de postgrau. També hi haurà professors convidats de prestigi, en particular el perfumista Ernesto Ventós, que precisament serà l'encarregat d'inaugurar el postgrau el 12 de setembre.