El Museu d'Art Modern de Ceret ha presentat al'exposició Maillol, Frère i Pons. Una Arcàdia catalana comissariada per Antoinette Le Normand-Romain i Nathalie Gallissot. A la mostra que estarà oberta al públic des del 2 de juliol fins al 30 d'octubre es poden veure 215 obres entre pintures, escultures, fotografies i poemes. L'exposició està dedicada a Aristide Maillol i al lligam estret que l'artista va mantenir al llarg de tota la seva vida amb la seva terra, concretament amb Banyuls de la Marenda, on des de París hi tornava cada hivern per treballar. Maillol, el seu deixeble Henri Frère i el poeta Josep Sebastià Pons, formen una tríada apassionada per l'art, la poesia i la natura catalana que consideren la seva Arcàdia, la regió de Grècia i província mítica esdevinguda sinònim de la terra del goig de viure i de la poesia.
El film de Claude Mossessian, realitzador i fotògraf que explica la relació que uneix als tres artistes i que ajuda entendre millor l'exposició, es podrà veure a l'auditori del Museu mentre duri la mostra.
Antoinette Le Normand-Romai, comissaria de l'exposició i conservadora general del patrimoni, directora general de l'Institut National d'Histoire de l'Art ha destacat "aquesta exposició té com a objectiu retre homenatge a Maillol que és fill d'aquesta terra i així mostra l'amor que té pel paisatge, la naturalesa i com aquests elements van influir a la seva obra".
Nathalie Gallissot, comissaria de l'exposició i conservadora en cap del patrimoni directiu del Museu d'Art Modern de Céret ha remarcat "aquesta és una exposició completa sobre l'art de Maillol i la història de l'amistat dels tres artistes, Maillol, Frère i Pons".
Els artistes
Aristide Maillol va néixer a Banyuls l'any 1861 i es convertí en parisenc als vint anys, encara que retornà a Banyuls cada hivern per treballar en una masia en plena natura, que ha esdevingut museu per voluntat de la seva model Dina Vierny. L'escultura Méditerranée exposada al Salon d'Automne el 1905 i que recull aquesta mostra, va ser una de les obres que el van fer cèlebre. Als vint anys Maillol realitzà els monuments als morts a la I Guerra Mundial de quatre ciutats dels Pirineus Orientals: Céret, Portvendres, Elna i Banyuls. Es retirà completament a Banyuls el 1939. La model Dina Vierny acompanyà l'escultor durant els últims anys de creació, quan va treballar en la darrera escultura inacabada, L'Harmonie.
Enric Frère (Sant Genís de Fontanes, 1908-1986) era un artista i professor a Perpinyà. Va conèixer Maillol el 1928 i li professà de seguida una gran admiració i una profunda amistat. El 1956 publicà el llibre de records Conversations de Maillol, i és també l'autor de nombroses fotografies de Maillol treballant. L'exposició permet descobrir l'obra personal d'Enric Frère: escultures, dibuixos i pastels de paisatges i de nus, així com originals gravats sobre maó. L'obra d'Enric Frère destaca pel seu sentit de la composició i per la utilització d'una gamma cromàtica original i audaç.
Josep Sebastià Pons (Illa, 1886-1962) fou un poeta que escrivia en llengua catalana. La seva filla es casà amb Enric Frère. Era admirador i amic de Maillol, i li dedicà una conferència el 1930 a Montpellier, Le sculpteur de Banyuls. L'obra poètica de Pons és una oda a la natura catalana. Concert d'été, el llibre de records publicat en francès el 1950, està il·lustrat amb gravats en fusta de Maillol.
Entorn de l'obra de Maillol es creuen els camins de col·leccionistes, de poetes i d'artistes: George-Daniel de Monfreid, Gustave Fayet, Paul Gauguin, Maurice Denis, Etienne Terrus, Louis Bausil, Manolo, Pierre Camo, André Susplugas... tots ells representants de l'Arcàdia catalana.
A la imatge, detall de Les nimfes de la praderia, 1930-1937 Aristide Maillol. Fundació Diana Vierny Museu Maillol. París. Foto Jean-Alex Brunelle.