Fins al 2 de setembre l'Arts Santa Mònica de Barcelona presenta Mites d'un futur proper dins del DOCField 2016, Festival fotografia documental de Barcelona.
L'exposició Mites d'un futur proper presenta els projectes de Carlos Alba, Arnau Bach, Nico Baumgarten i Julián Barón a l'Arts Santa Mònica. Els quatre autors ens conviden a una reflexió transnacional sobre les utopies i distòpies de la nostra convivència. Més enllà del que Europa i la seva idea van ser històricament, ha arribat el moment de mirar endavant, d'assumir responsabilitats, de fer preguntes i d'encarar els reptes del nostre avenir. De quines alternatives disposem a l'hora de forjar un nou model de ciutadania? En quins principis cal posar l'accent? Quins valors cal rehabilitar?
Prenent prestat el títol del llibre homònim de J. G. Ballard, aquesta exposició col·lectiva funciona com epíleg obert del festival i planteja noves possibilitats o diferents maneres de ser i fer pel nostre futur immediat com a europeus. Nico Baumgarten presenta el treball inèdit "Trying to find and fix", al voltant de persones que podrien considerar-se vivint al marge de la societat i els models de vida alternatius que exploren a partir de fórmules energètiques sostenibles i independents, com per exemple fabricar els seus propis electrodomèstics.
La mostra inclou també el projecte "Capital" del fotògraf Arnau Bach, al voltant de la transformació de Marsella després de ser nomenada Capital Europea de la Cultura 2013, que amb una gran inversió va renovar àrees completes i col·lectius al voltant del seu port històric però no així en les zones més deprimides de la ciutat on es segueixen accentuant les diferències econòmiques i sòcio-culturals. Carlos Alba, per la seva part presenta "The Observation of Trifles", una sèrie sobre com un estranger es trasllada Londres i troba el seu lloc a partir de petits senyals i la gent que coneix. El fotògraf pren objectes agafats dels carrers i els utilitza per crear una arqueologia visual de la seva condició migrant gràcies a la combinació d'objectes, retrats i paisatges.
Julián Barón amb "Unitat didàctica: experimentació europea" planteja un espai d'acció i reacció davant una proposta d'observació europea. A partir de la revisió de treballs fotogràfics documentals de diversos autors i èpoques —rellevants en la construcció de l'imaginari visual de la nostra història moderna i contemporània europea—, el passat mes de maig es varen programar un conjunt d'exercicis i tasques per a treballar amb grups d'adolescents de col·legis, instituts, centres d'educació superior i entitats socioculturals de Barcelona.
Com es pot constatar a partir dels quatre projectes documentals aplegats en aquesta mostra, la ciutat és el camp de tots aquests processos: un laboratori en ebullició en el millor cas i un camp de batalla en el pitjor. S'hi manifesten en relació antagònica, es modelen o es reconcilien les realitats, els moviments globals, les necessitats i les mitologies de la unitat continental. La ciutat (polis) és la micrografia d'Europa. Un nucli de compromís i d'implicació ciutadana, capaç de regenerar-se dins d'un món globalitzat com un lloc habitat per tots i habitable per a tothom, al mateix temps que s'obre pas a forjar la identitat, la diferència i els nous universalismes en plural, en lloc d'un de sol. Mites del futur proper es converteix en una proposta expositiva en progrés, un camp obert on es qüestionen i s'experimenten els fets clau i les potencialitats del projecte europeu, en llenguatges i formats diversos.