Del 4 de setembre a l'11 de desembre Mayoral Espai d'Art de Verdú presenta Guinovart: La connexió amb Miró, mostra comissariada pels historiadors de l'art Joan Gil i Conxita Oliver i que ha comptat amb la col·laboració de Maria Guinovart, directora i presidenta de la Fundació Privada Espai Guinovart i filla de l'artista.
L'interès i l'admiració que Guinovart sent per Miró es manifesta al llarg de tota la seva trajectòria. "Articulem, doncs, aquesta mostra com un diàleg de Miró amb Guinovart, i ho fem a partir d'una selecció de setze peces que permeten posar en relleu la influència de la figura de Joan Miró en Josep Guinovart, una influència que va ser cabdal per a tota una generació", explica Cristina Mayoral, directora de l'espai d'art.
El deute de Guinovart cap a Miró es palesa en la gran quantitat d'obres en tribut al mestre. En la sèrie Homenatge a Miró, Les lletres de Miró o Les garrofes de Miró, presentades a la tercera planta, Guinovart recorre a elements signis i iconogràfics evocant l'univers mironià. D'altra banda, amb Mirall Miró es posa de manifest, també, el mutu interès per la poesia.
La fidelitat a les seves arrels (geogràfiques, històriques, lingüístiques i culturals) és un dels denominadors comuns que vinculen Miró i Guinovart. La natura, el món animal, el món vegetal i el cosmos tenen un paper fonamental en ambdós artistes, que s'interessen per la revalorització de tot el local per valorar després la universalitat. Així, s'estableix un interessant diàleg entre l'obra La forca i el drap vermell i l'escultura Le souvenir de la Tour Eiffel de Joan Miró.
Guinovart i Miró valoren la terra, la fertilitat i el misteri dels cicles vitals, que esdevenen empremtes de l'existència. Un món rural que Guinovart evocà constantment en la seva obra com a conseqüència de l'impacte que li produí la seva estada a Agramunt durant la Guerra Civil. En aquest sentit fem especial esment de les obres El trill obert, El trill germina i Vent i estels, en aquesta última amb la presència del blat, element simbòlic de generador de vida, fecunditat i creixement. En el cas de El sol de l'arengada, el cromatisme s'impregna dels colors de la terra i del mar: ocres, vermellosos, marrons i blaus amaren la seva obra.
Els comissaris de l'exposició, Joan Gil i Conxita Oliver, conclouen que: "El llenguatge plàstic de Guinovart té molts punts de connexió amb l'obra de Miró". Les obres exposades i els diàlegs que hem establert amb l'obra de Miró, juntament amb la documentació que s'hi presenta, s'inclou en el catàleg en línia realitzat amb motiu de la mostra.