El Festival de Cultura Contemporània Ingràvid va donar el tret de sortida a l'edició 2016 al Centre d'Arts Santa Mònica davant de més d'un centenar de persones. La jornada va comptar amb la inauguració de l'exposició dels treballs guanyadors de la 3a. Convocatòria per a artistes multidisciplinaris, El Concert de les Paraules de Josep Pedrals i Playmodes, i l'espectacle Inside the Black box, de Sati&Yro.
Durant l'acte inaugural, Jaume Reus, director de l'Arts Santa Mònica, va destacar el paper incentivador de la convocatòria anual, la qual "té la intenció de dotar de recursos econòmics a joves artistes en un moment de conjuntura complicada com l'actual"; el paper descentralitzador que juga el festival, "atraient talent de fora de la ciutat fins a Barcelona, i alhora exportant una mostra que després es veurà en altres parts del territori"; i per últim, va fer referència a la celebració d'aquesta tercera col·laboració entre Ingràvid i Arts Santa Mònica "la qual confirma la consolidació d'una trajectòria per totes dues parts". Esther Pujol, directora del Festival Ingràvid, va voler destacar l'anomenada "fórmula Ingràvid: la qual implica vincular a col·lectius aliens a la creació contemporània amb els processos de creació de projectes artístics amb l'objectiu d'apropar la creació contemporània a la ciutadania."
Pel que fa a l'exposició dels treballs guanyadors de la tercera convocatòria per a artistes multidisciplinaris Ingràvid-Arts Santa Mònica. Es va presentar Diagnosticant alcoholisme, de Mar Canet i Varvara Guljajeva amb la col·laboració del científic Mario de la Fuente; un projecte basat en una experiència immersiva en 3D on l'usuari descobreix els experiments científics que es fan amb rates de laboratori per estudiar els efectes de l'alcoholisme; Canet va explicar que la idea va sorgir després de "viure a Estònia on l'índex d'addicció és molt alt i és un problema que afecta severament a diferents capes de la societat".
Sergi Selvas va presentar Land of Speculation, un audiovisual a meitat de camí entre el documental i el vídeo art inspirat -en lo conceptual- en la pel·lícula 12 homes sense pietat de Sidney Lumet, i on aquí, un jurat popular real (persones que es van avenir a participar en l'experiment, vinculades en diversos col·lectius socials), s'encarrega de jutjar als responsables de la crisi immobiliària que ha sacsejat el país als darrers anys. Un magazín complementa la instal·lació mostrant les trampes del sistema per tal de requalificar terrenys, subornar polítics o obtenir llicències d'obra fraudulentes.
El tercer treball presentat és All You Need is Hate, de Manoli Mansilla. Tal com va explicar l'artista, sota la premissa de "cartografiar l'odi al territori", el projecte treballa a diferents nivells; d'una banda un seguit de perfils a les xarxes socials on la gent pot vincular un missatge d'odi; de l'altra, una performance en què s'alliberen aquests missatges enganxats en uns globus de colors de forma simbòlica deixant-los anar; i per últim, una exposició fotogràfica de Dolors Gibert que documenta la performance, i un audiovisual amb reflexions sobre el concepte d'odi amb entrevistes al polifacètic Vicenç Altaió, o Pep Espelt, el director de Kovent.0, Laia Torrents, músic i component de Cabo San Roque, a l'artista Jordi Pagès i al reporter Tino Soriano.
Tots tres treballs es podran visitar a l'Espai Balcó de l'Arts Santa Mònica fins al 25 de setembre.
A la imatge, Rafael Camps, codirector Ingràvid; Jaume Reus, director Arts Santa Mònica; Mar Canet, artista; Varvara Guljajeva, artista; Esther Pujol, coodirectora Ingràvid; Manoli Mansilla, artista; i Sergi Selvas, artista.