El dia 13 de setembre es va inaugurar al National Art Centre de Tòquio l'exposició que la Fundació Gala-Salvador Dalí va organitzar a Kyoto (Japó) de l'1 de juliol al 4 de setembre. L'exposició retrospectiva de Salvador Dalí obrirà les seves portes al públic des del dia 14 de setembre fins al 12 de desembre. Aquest projecte ha estat possible gràcies a l'entusiasme del diari japonès Yomiuri Shimbun, qui n'és l'organitzador i té l'assessorament artístic i la coordinació de la Fundació Gala-Salvador Dalí. Està comissariat per Montse Aguer (Directora dels Museus Dalí, de la Fundació Gala-Salvador Dalí), i Yusuke Minami (subdirector i comissari en cap del National Art Center de Tòquio).
La cerimònia d'inauguració ha comptat amb la presència d'un membre de la Família Imperial Japonesa, la Princesa Hisako de Takamado. La Fundació Dalí ha estat representada pel seu gerent, Joan Manuel Sevillano i el Patró Jordi Mercader, el Museu Dalí de Florida, pel seu director, Hank Hine, i el Museo Reina Sofía, per la seva Patrona María Bolaños.
La Fundació Dalí ha portat obra de Dalí al Japó en tres ocasions anteriors (als anys 1999, 2006 i 2007), però aquesta és la primera vegada que s'hi celebra una gran retrospectiva amb obra de les 3 col·leccions d'obra de l'artista més importants del món: la Fundació Dalí de Figueres, el Museu Reina Sofía de Madrid i el Museu Dalí de Sant Petersburg (Florida). A més a més, no compta tan sols amb aquestes tres institucions. El que la fa encara més excepcional és que incorpora fons de museus japonesos. Ofereix al públic nipó una gran retrospectiva completada amb un catàleg extens que permet explorar la trajectòria daliniana de manera exhaustiva.
L'exposició abraça des dels primers anys fins a les darreres pintures, el 1983. Conté més de 250 obres: 57 pintures provinents de les tres col·leccions mencionades anteriorment i 14 pintures de 8 museus japonesos, que se sumen a 41 dibuixos, 80 peces d'obra gràfica i uns 60 documents. Aquests últims (llibres, fulletons, fotografies) complementen la itinerància de Tòquio. Alguns d'ells provenen dels arxius de la Fundació Dalí, d'altres han estat prestats per biblioteques i arxius japonesos.
Dalí va néixer el 1904 i va començar la seva formació com a pintor de ben jove. Era una època en què família, amics, ell mateix i els paisatges del seu entorn, eren crucials. El 1922, va deixar Figueres per traslladar-se a Madrid, on va rebre l'ensenyament universitari. Ja en aquells temps, el seu coneixement d'art era notable. Ja havia rebut classes d'art i estava al corrent dels moviments artístics del moment. Dalí contínuament experimentava, partint de la base de la formació que havia rebut, les lectures que havia fet i les galeries i museus que havia visitat. A partir d'aquest coneixement, ell va crear el seu propi estil, que el portaria al Surrealisme.
El 1929 va conèixer Gala, qui esdevingué la seva companya i musa fins que va morir, el 1982. Gala té un paper prominent en un dels apartats de l'exposició. Comença amb un retrat fantàstic de l'època surrealista, el Retrat Geodèsic de Gala, 1936, que pertany al Yokohama Museum of Art. Des d'un punt de vista artístic, el 1929 representa la seva incorporació al moviment surrealista. Juntament amb Luis Buñuel, va escriure el guió de dues pel·lícules importants que van convertir-se en fites del moviment: Un chien andalou i L'Âge d'or, 1930 (ambdós es podran veure a l'exposició). És l'any de la seva primera exposició monogràfica a Paris.
En l'etapa surrealista, Dalí va visitar els Estats Units en diverses ocasions però va ser a finals de la Segona Guerra Mundial quan ell i la seva dona s'hi van establir per un període més llarg: del 1940 al 1948. Dalí era famós a Amèrica perquè ja hi havia exposat des del 1934 i perquè havia estat portada de la revista Time el 1936.
Durant aquesta etapa ininterrompuda als Estats Units, Dalí també va escriure dos dels seus llibres més importants: la seva autobiografia, The Secret Life of Salvador Dalí, 1942, i 50 Secrets of Magic Craftsmanship, 1948. L'exili americà de Dalí no va ser tan sols un canvi d'escenari, va significar també una transformació de la seva concepció artística. El Classicisme va guanyar importància. La ciència entorn de la física nuclear esdevé el tema principal de la seva obra. L'explosió de la bomba atòmica li provoca un gran impacte i desperta un interès que el porta a una nova etapa, que anomenem l'era mística-nuclear. És on combina els seus coneixements de Física (processos atòmics i nuclears) amb religió i misticisme.
En aquesta exposició veiem com Dalí s'involucra en altres disciplines artístiques com són el cinema, el teatre o la dansa. Va escriure guions de pel·lícules i va col·laborar amb Alfred Hitchcock per Spellbound i amb Walt Disney per Destino.
La darrera secció de la mostra conté obra dels anys 60 fins als 80. És quan l'interès de Dalí se centra en teles de gran format i en temes històrics. És quan treballa en el seu museu de Figueres. Repensa els grans mestres del Classicisme com ara Miquel Àngel, Leonardo, Rafael però també Velázquez.
Creiem que aquesta és l'exposició més completa amb obra de Salvador Dalí que mai s'hagi vist al Japó. Confiem que els visitants no tan sols gaudiran de la mostra sinó que també els permetrà saber més de Dalí, un dels artistes més rellevants de la Història de l'Art occidental.
A la imatge, detall de La Madona de Portlligat, c. 1950.
Fukuoka Art Museum
© Salvador Dalí,
Fundació Gala-Salvador Dalí.