La Fundació Mapfre ha inaugurat a Madrid l'exposició del fotògraf nord-americà Bruce Davidson (Illinois, 1933), un dels més destacats fotògrafs de l'anomenada fotografia humanista i membre de l'agència Magnum. L'exposició es podrà visitar fins al 15 de gener del 2017.
L'exposició, composta per 190 fotografies, s'articula en 12 sèries ordenades cronològicament que recullen els treballs més importants de tota la seva producció, entre les quals destaquen: Bandes de Brooklyn, (1959) que recull les instantànies que Davidson va realitzar als integrants d'una banda de carrer, la sèrie no tracta de baralles al carrer, sinó d'un profund retrat de la tensió emocional, els problemes d'abús i abandonament d'aquests nois adolescents en un barri marginal.
En la sèrie Carrer 100 Aquest (1966-1968), el fotògraf s'endinsa en Spanish Harlem, la zona més deprimida de Nova York durant aquests anys 60, per fotografiar una poma d'aquest barri. Dia rere dia, durant dos anys, va retratar nens i adults d'aquesta zona i es va endinsar en els seus habitatges per mostrar la realitat de negres i llatins que romanien invisibles per al món exterior. La sèrie va ser exposada en l'any 1970 al MoMA (Nova York).
En Temps de canvi, sèrie realitzada entre 1961 i 1965, s'inclouen les fotografies preses durant aquells anys en què la lluita pels drets civils va suposar un període històric convuls que Davidson va viure en primera persona amb un clar compromís personal. Es tracta d'una obra amb un enorme valor històric, ja que és un document imprescindible per entendre la constància i importància que va representar aquella lluita per conquerir finalment la igualtat de drets.
En el recorregut de l'exposició també es poden observar les sèries Els Wall, (1955) en la qual fotografia la vida d'aquesta família a la qual va conèixer mentre realitzava el servei militar a Arizona; La vídua de Montmartre, (1956), que retrata Margaret Fauche, vídua de Léon Fauche, un pintor impressionista de segona fila; i El nan, (1958), realitzada en el circ Clyde Beatty, centra especialment en la vida de Jimmy Armstrong, un pallasso nan i home per a tot en el circ, són imatges en què es reflecteix el sentiment de soledat i aïllament propi d'aquest món.
A Anglaterra / Escòcia, (1960), Davidson va fotografiar tots els estrats de la societat britànica, de vegades mitjançant retrats individuals clarament identificatius de les seves professions o més genèrics, com les imatges que mostren la classe treballadora britànica en els seus dies de descans a la platja.
En Anys de viatges, Itàlia, Mèxic, Chicago, Los Angeles, Gal·les, i Espanya, realitzada en 1961-1965, destaquen les imatges que va prendre l'artista a Almeria durant el rodatge de la pel·lícula bèl·lica, Comandament perdut (Lost Command, 1966), protagonitzat Anthony Quinn i Alain Delon.
Continua la mostra amb els grups Cafeteria Garden, (1973-1976), creada mentre Bruce Davidson realitzava un documental sobre l'escriptor Isaac Bashevis Singer. Durant aquest temps tots dos solien trobar-se en una cafeteria, en què els clients que allí es reunien eren d'origen jueu que havien arribat a Nova York després de la guerra. Davidson, també jueu i la família provenia de Polònia, va sentir certa proximitat amb aquests personatges que li explicaven la història de les seves doloroses vides en les innombrables visites que va fer a partir de llavors a aquesta cafeteria per xerrar amb ells i fotografiar-los.
Metro de Nova York (1980) destaca per ser una sèrie que res té a veure amb altres treballs realitzats anteriorment al metro novaiorquès. A Central Park, (1992-1995) l'artista va explorar aquest lloc amb l'ambició del naturalista. Va fotografiar arbres, animals i persones, tant els visitants com als sense sostre que es refugiaven allà. Davidson va visitar el parc diàriament durant aquests anys, de dia o de nit i en totes les estacions de l'any, realitzant un complet registre visual i metafòric d'aquest microcosmos que és Central Park.
Finalitzen el recorregut, les sèries Nature of Paris (2005-2006) i Nature of Los Angeles (2008-2013). En les dues últimes dècades, Davidson centra tot el seu treball personal en el tema de la natura, que, a manera de trilogia, continuarà a París i Los Angeles. Aquests són els dos projectes que tanquen aquesta intensíssima vida dedicada a la fotografia amb més de cinquanta anys continuats de treball.
Després de la seva clausura a Madrid, l'exposició iniciarà la seva itinerància internacional a Torí (Camera, Centre Italià per la Fotografia), per després ser presentada a Rotterdam (Nederlands Fotomuseum) i finalment a Bilbao (Sala Rekalde). Aquesta exposició i la seva itinerància internacional han estat possibles gràcies a Terra Foundation for American Art.
A la roda de premsa han participat el director de Cultura de la Fundació Mapfre, Pablo Jiménez Burillo, el comissari de l'exposició i conservador en cap de fotografia de Fundació Mapfre, Carlos Gollonet.