Amb motiu de l’Any Ramon Casas i coincidint amb la vuitena edició de la fira de joieria artística Joia, que se celebra a l’Arts Santa Mònica del 29 de setembre al 2 d’octubre, el Museu del Modernisme de Barcelona presenta, del 22 de setembre al 16 d’octubre, l’exposició Les confluències. La mostra, comissariada per Nichka Marobin, encara deu retrats femenins d’un dels artistes més destacats del modernisme –del qual precisament es commemora el 150è aniversari del seu naixement– amb el mateix nombre de peces de joieria artística contemporània.
La curadora italiana, que anys abans havia treballat combinant i assenyalant les relacions entre alta costura i joies, en aquesta ocasió estableix un diàleg per parelles reconeixible entre tres pintures i set dibuixos del modernista amb complements de creadors d’arreu del món. Hi destaquen els dibuixos Dama amb pinta i mantó i la peça del mexicà Jorge Manila, o Manola amb mantellina amb l’obra del sud-coreà Sungho Chio; i també les pintures Figura femenina amb la joia de l’alemanya Lydia Hirte, o El petó de bona nit amb l’objecte de la italiana Gigi Marian i l’hongaresa Flóra Vági. Tots els quadres de Les confluències, excepte un, pertanyen a la col·lecció del museu o a la de la galeria Gothsland.
S’estableixen relacions casuals entre el material exposat. De fet, cap dels joiers havia treballat a partir de l’obra de Casas, però, tot i així, es percep una evident confluència d’idees, conceptes estètics i, fins i tot, patrons, colors i textures coincidents. “Es veuen múltiples similituds entre les obres i la intenció, tot i la diferència dels anys, d’un interès creatiu comú de voler crear en la mateixa línia”, comenta la directora del Museu del Modernisme de Barcelona, Gema Losa. És precisament l’atenta mirada de Marobin la que ha afavorit aquestes semblances fortuïtes i inesperades, a través de disciplines artístiques dispars: pintura, dibuix i joieria, un art que es va revitalitzar justament durant l’etapa modernista. “Es tracta d’una proposta nova, que dóna un aire contemporani a Casas”, conclou Losa.
A la imatge, Ramon Casas. Manola amb mantellina. 1915. A la dreta, joia del sud-coreà Sungho Chio.