Després de la tempesta no sempre arriba la calma i per afegitó després de l'estiu més sec del segle quan acaba de començar una tardor que s'augura calenta, plena de trifulgues i tribulacions. Sitges no permet cap descans, ni als residents habituals, ni als esporàdics turistes enredats en xarxes i jocs florals on cauen, sota l'influx dels múltiples encants de la més alegre vila de la Mediterrània, Sitges és docta mestressa en gai saber.
L'atractiva Subur romana, la de l'anell d'or, competeix amb la Ciges musulmana de què Faluc i Laia en són masovers. Els aires salabrosos i iodats de la Fragata rivalitzen amb les brises fresques del Vinyet. El concurs de pintura Sanvisens, en la seva XXX edició, proposa una justa de pintors i pintura, mentre que els escultors lluitaran per aconseguir el premi del XXé Pere Jou. Però abans caldrà emular el festival de cinema de Donostia, San Sebastià, la bella Easo ha posat el llistó ben alt i la Blanca Subur es prepara per amortir l'embat del King Kong que, com cada any, torna a casa amb l'aigua fins als genolls, empaitant estarlettes, caçant avionetes i llençant-les amb fúria al fons del mar sitgetà on reposen les naus almiralls i insígnies de les flotes combatents, La Madalena, el Mare de Déu de la Victòria, el galiot De Guisa i el brulot De Marsay, causant d'aquella escabetxada i l'enfonsament davant de l'actual terrassa del Kansas.
"Tres gats" occitans a l'atelier de Blanca de Nicolás
Blanca De Nicolas, des del seu atelier al passeig de Vilanova, facilita el desembarcament de tres "gats" occitans molt particulars: Lu, Patrice Jammes i Cyril Pevrol, dos pintors i un escultor que han sentit la crida de la Fama anunciant l'imminent Festival Internacional de Cine Fantàstic de Catalunya a Sitges. Els seus estils i tècniques són prou diferenciats, l'abstracció texturada domina en els quadres de Lu (Jean-Luc) que manté el Atelier Galerie de Lu, a Vilegailhenc, poblet proper a Carcassona, al departament d'Aude, al Llenguadoc.
Patrice Jammes pinta a partir d'obres clàssiques de la història de la pintura fent una interpretació desviada, trastocant el sentit que reivindica el paper fonamental de la dona a qui ret un homenatge en les seves "copies" alterades amb aportacions del surrealisme figuratiu.
D'altra banda Cyril Pevrol treballa diverses tècniques escultòriques amb resultats altament sorpresius i d'un expressionisme que s'ajuda dels recursos materials i també del color. Les projeccions de les ombres de figures, testes, realitzades amb filferros i altres matèries plàstiques remeten a una nova concepció dels mòbils d'Alexandre Calder. Cyril Pevrol recorre a diversos llenguatges escultòrics des del primitivisme fins a un expressionisme exacerbat, la seva millor faceta és aquesta dels mòbils, l'ombra dels quals crea noves elucubracions a la paret.
La inauguració d'aquest desembarcament occità s'esdevindrà el dissabte 1 d'octubre amb parlaments, música i el destapament del carregament de vi Blanquette, bodega que ha arribat junt amb les obres pictòriques i escultòriques. A més durant l'exposició, que acabarà el 21 d'octubre, l'atelier de Blanca De Nicolás serà l'epicentre de xerrades, cantades, representacions i actuacions d'aquests tres "gats occitans" que compten amb el suport d'altres felins i felines, sitgetans i sitgetanes, els miols dels quals traspassaran els Pirineus i Sitges entrarà a la història dels gats, la germandat catalana-occitana torna de mà de la bohèmia.
A la imatge, d'esquerra a dreta, Patrice Jammes, Lu, Isidre Roset i Cyril Pevrol.