S’ha presentat a Girona i a Barcelona, a càrrec del president de la Diputació de Girona el festival Som Cultura, la primera campanya de divulgació i promoció, impulsada pel Club de Cultura i Identitat del Patronat de Turisme Costa Brava Girona de la Diputació de Girona, que té per objectiu apropar l’oferta cultural, patrimonial i d’espectacles de la demarcació de Girona a un públic de proximitat al mes de novembre.
Es tracta d’una aposta clara per la cultura per part de la Diputació de Girona i el Patronat de Turisme «perquè és el que ens dóna personalitat com a territori», tal i com ha destacat el seu president, Pere Vila, que ha afegit que «en les ajudes als ajuntaments és obligada la inversió d’un 15%” en aquest capítol».
Enguany se celebra la primera edició del festival amb més d’una seixantena d’activitats programades, experiències genuïnes i originals, i promocions i descomptes per tal d’ampliar el ventall d’opcions al visitant.
Quaranta entitats i empreses associades al Club de Cultura i Identitat són les responsables d’oferir en nombrosos municipis, equipaments i espais culturals de les comarques gironines aquestes activitats amb valor afegit, gratuïtes o de pagament amb descomptes o promocions per l’usuari, posant en valor la riquesa de la cultura en aquestes terres, en una època –la tardor- en què la proliferació d’esdeveniments i propostes continua vigent amb una oferta atractiva i de qualitat.
L’objectiu és estimular l’interès i el consum culturals tant dels habitants locals com dels visitants i donar a conèixer nous productes a través de noves fórmules i llenguatges, reivindicant el patrimoni monumental i històric i les manifestacions tradicionals i artístiques de la cultura en viu. Però, Som Cultura també ha permès dinamitzar l’activitat del territori i dels gestors culturals i agents turístics amb una iniciativa que els impulsa a re-formular les seves propostes o crear-ne de noves pensant tant en públics locals com de proximitat.
Seguint la mateixa línia de campanyes anteriors, com el Vívid, festival del Vi de la Ruta del Vi DO Empordà celebrada al mes d’abril, o Ennatura’t, festival d’activitats a la natura del mes de maig, Som Cultura vol reforçar els lligams entre l’àmplia oferta cultural del territori i l’activitat turística de la destinació Costa Brava i Pirineu de Girona, atès que el Patronat de Turisme té en la Cultura –com en la gastronomia i la natura- un dels seus principals valors, i un factor diferenciador i d’identitat respecte a altres destinacions mediterrànies.
Aquest nou programa s’ha articulat a demanda dels associats a les taules de treball que el patronat manté amb empreses i entitats del territori i havent detectat l’oportunitat de promoure els temes culturals a la tardor. El calendari d’activitats afecta tant museus (Museu del Joguet de Figueres, el Museu Etnogràfic de Ripoll o el Museu del Suro de Palafrugell, entre d'altres) com festivals (Càntut de Cassà de la Selva, o Temporada Alta, el gran aparador de les arts escèniques de Catalunya), però també proposa tallers pràctics per a la família (Taller de navegació i pesca a Palamós, miniatures medievals a Vilabertran o una gincama detectivesca a la Vall de Camprodon, entre d’altres) o visites guiades, tradicionals i contemporànies (com els escenaris de Joc de Trons a Girona, un recorregut per espais emblemàtics d’Olot o una visita guiada per Girona de la mà de l'artista contemporània Mar Serinyà). Som Cultura no és aliè a la celebració d’efemèrides i commemoracions, tals com el 65è aniversari del rodatge de la pel·lícula Pandora i l’holandès errant, a Tossa de Mar, o els 80 anys de la retirada Republicana a través dels camins de l’exili de Camprodon a Prats de Molló, així com el 25è aniversari dels Marrecs de Salt, que aixecaran un pilar a la nau central de la Catedral de Girona, o els 25 anys del festival Temporada Alta de Girona.