El Museu Fundación Juan March inaugura el 26 d'octubre a les 13 h. Des del centre d'Europa. Fotografia txeca, 1912-1974, mostra que es podrà visitar fins al 25 de febrer del 2017.
La mostra presenta en una història de més de seixanta anys: la de la fotografia artística de l'actual Txèquia, un dels països de la Mitteleuropa on van florir amb especial intensitat tant l'avantguarda fotogràfica dels anys vint i trenta com la fotografia del surrealisme i l'informalisme.
El Museu Fundació Juan March de Palma acull més d'un centenar de fotografies -entre peces individuals i obres pertanyents a grups o sèries-, a més d'uns quaranta llibres i revistes editats a l'antiga Txecoslovàquia, en els que es mostra l'ús característic de la fotografia en les publicacions de l'època. L'exposició itinerarà posteriorment al Museu d'Art Abstracte Espanyol de Conca.
Totes les peces procedeixen íntegrament de la Col·lecció Dietmar Siegert (Munic) que, per la seva especialització i per la qualitat individual de les obres del seu fons fotogràfic, permet comptar aquesta història, molt desconeguda, combinant la visió de conjunt amb l'atenció a la subjectivitat de cada fotògraf.
El resultat és un fresc fascinant i variat en què es combinen noms internacionalment reconeguts -com els de František Drtikol, Karel Teige o Josef Sudek, amb brillants desconeguts, alguns d'ells gairebé inèdits, com Alois Nožička o Miroslav Hák- i corrents com el surrealisme, el constructivisme, certa fotografia subjectiva i l'informalisme, que va inundar la postguerra mundial i que a l'antiga Txecoslovàquia va significar l'alternativa expressionista i lliure al realisme socialista, el "estil" artístic oficial.
L'antiga Txecoslovàquia va ser, al llarg de la seva complexa història, un país centreeuropeu a mig camí entre l'Europa occidental i l'oriental, malgrat la seva forçada adscripció al bloc de l'Est durant la llarga guerra freda. De la mà d'Teige i de la seva revista ReD (Revue Devětsil), en la qual es recollien les últimes creacions de l'associació artística Devĕstil a la qual ell pertanyia, el país va connectar des de molt aviat amb tots els grups d'avantguarda d'altres països europeus, com els futuristes, els surrealistes o els constructivistes, entre d'altres. Igual que en el nord i el sud d'Europa, les avantguardes històriques també van cedir el seu lloc a l'antiga Txecoslovàquia, després de la guerra i durant els anys de postguerra, l'informalisme: de les seves imatges de esvorancs, esquerdes i destrucció sorgeix la rara bellesa de les fotografies de Emila Medková, Čestmír Kratky o Ivo Přeček, entre d'altres, àmpliament representats en aquesta exposició.