La Galeria Guillermo d'Osma de Madrid exposa fins a l'11 de novembre una mostra dedicada a l'artista Joaquim Torres-García (Montevideo 1874-1949) on s'exposaran més de 60 obres entre quadres, dibuixos, escultures, joguines i mobiliari. Torres-García és un artista polièdric, amb una complexa trajectòria artística i vital. Al llarg de la seva vida va viure a Montevideo, Catalunya, Nova York, Itàlia, la Costa Blava, París i Madrid. Durant tot aquest periple seu estil, més que evolucionar, va canviar moltes vegades de manera radical. Aquesta multiplicitat es contagia també a una activitat que des d'un principi no es va limitar a realitzar i exposar quadres, sinó que va tenir altres camps d'actuació com la pedagogia, la il·lustració de llibres o l'assagística. Va realitzar escultures, murals i baixos relleus. Va dissenyar mobles i joguines. Tasques totes a les que va donar la mateixa importància. Fins i tot durant llargs períodes de la seva carrera la seva activitat purament pictòrica es va ressentir, ja que estava centrat en altres assumptes.
En aquesta exposició la galeria ofereix una visió de totes aquestes vies de treball que componen la seva trajectòria i en les que l'artista demostra la coherència existent sota aquesta complexitat, ja que sempre estan interrelacionades totes elles.
La mostra compta amb una secció dedicada al món imprès, centrada sobretot en la il·lustració per a llibres i esbossos publicitaris. Entre els primers destaca el dibuix original per a la coberta del mític llibre de l'escriptor avantguardista català Joan Salvat-Papasseit, "Poemes en ondes hertzianes" de 1919. També, entre altres obres, es mostra un poema manuscrit d'Alejandro Casona il·lustrat per Torres-García . Però el més nou és la presentació d'una sèrie d'obres inèdites i absolutament desconegudes, que són propostes publicitàries per a diferents companyies, realitzades dins de la seva estètica personal.
El disseny i fabricació de joguines és una de les activitats paral·leles més conegudes i atractives de la trajectòria de l'artista uruguaià. La seva gran formació pedagògica, unida a la seva paternitat, va convertir a aquestes joguines -que van néixer com a companys de joc dels seus fills- en una nova via de treball. En ells es va centrar entre 1918 i 1930 i, molt especialment, durant la seva estada a Nova York i Itàlia entre 1920 i 1924. Les seves joguines són molt atractius estèticament i estan realitzats segons les regles dels corrents pedagògics més avantguardistes del moment. Fins i tot molts d'ells, per la seva estètica geomètrica de blocs, són un avançament dels rumbs pels quals discorrerà la pintura de Torres-García anys després.
A l'exposició es mostren diverses joguines originals, alguns d'ells manufacturats pel mateix artista. A més s'exhibeixen dibuixos i esbossos relacionats amb aquesta activitat.
Una altra secció està dedicada a Nova York, ciutat en la qual va residir entre 1920 i 1922. S'exposen dibuixos d'edificis representatius d'aquesta etapa, a més d'un projecte de portada per a l'edició impresa de l'obra de teatre "The Great Way", per la qual va dissenyar els decorats i figurins.
En aquesta multiplicitat de facetes l'exposició demostra que Torres-García és sempre el mateix, ja sigui quan pinta grans olis, com quan esculpeix, dibuixa o dissenya joguines i objectes. En aquest sentit, el públic podrà comprovar com l'estètica de les joguines, de les escultures o dels homes que habiten en els seus quadres és exactament la mateixa.