"Datasquare" és el títol de l'exposició que obre el dia 4 de novembre les portes al públic situada en un nou edifici del campus universitari. Aquest edifici es coneix com "TheArtLab", s'ha inaugurat el dia 3 de novembre i és obra de l'arquitecte japonès KengoKuma. MediaproExhibitions i Olga SubirósStudio van guanyar el concurs per realitzar aquesta producció davant grans empreses internacionals.
El dia 4 de novembre s'obre al públic l'exposició permanent sobre Big Data que el Grup Mediapro i Olga Subirós Studio han creat i produït per la prestigiosa Escola Politècnica Federal de Lausana (EPFL) després de guanyar un concurs al qual optaven importants empreses internacionals de producció museogràfica. Aquesta exposició que porta per títol "Datasquare" s'ubica dins d'un nou edifici "TheArtLab" obra de l'arquitecte japonès KengoKuma que avui s'ha inaugurat tancant així un projecte ambiciós de finançament privat que s'ha gestat durant els últims sis anys.
La EPFL ha invertit més de 35,5 milions de francs suïssos (prop de 33 milions d'euros) en aquest projecte estratègic per al desenvolupament del seu campus universitari. Considerada entre les 100 universitats més importants del món, l'EPFL té actualment més de 10.000 estudiants i és la més cosmopolita d'Europa, amb alumnes i personal procedents de més de 120 països. A partir d'avui posa a disposició del públic un nou edifici al campus universitari que busca fomentar el diàleg entre ciència i cultura. Aquest és el gran objectiu que ha comptat amb la complicitat en el projecte del Grup Mediapro que ha treballat en un dels tres pavellons que alberga aquest nou edifici.
El projecte neix el 2010 en el si de l'equip directiu de l'EPFL que dos anys més tard s'encarreguen a l'arquitecte japonès KengoKuma la construcció d'un edifici de més de 3.000 metres quadrats amb tres grans pavellons units per una teulada de 250 metres de longitud el 2012. Després, la universitat va posar mans a l'obra per trobar un soci en la conceptualització d'un d'aquests pavellons, el dedicat al Big Data. Al concurs es van convidar prestigioses empreses de museografia en l'àmbit mundial per després tancar un concurs amb tan sols tres empreses. La universitat suïssa, especialitzada en física i enginyeria, buscava un equip innovador amb una sòlida experiència en noves tecnologies museogràfiques i en disseny d'interacció així com en la gestió total de projectes d'aquesta envergadura. El projecte es va adjudicar el passat mes de març a Mediapro Exhibitions que porta a terme projectes "clau en mà", de manera que inclou la concepció, planificació i realització de la museografia, així com el de manteniment tècnic i la renovació dels continguts multimèdia. En aquest cas el Grup Mediapro ha col·laborat amb Olga Subirós Studio que ha creat el concepte expositiu d'aquest projecte.
"Datasquare", un espai, tres conceptes icònics
L'espai expositiu "Datasquare" té com a objectiu albergar exposicions pedagògiques de llarga durada que posin en perspectiva d'una manera innovadora els grans debats científics, tecnològics i socials als quals els projectes de l'EPFL busquen donar resposta. La primera d'aquestes exposicions està dedicada a la revolució del Big Data i la seva influència en el naixement d'una nova forma d'estudiar sistemes complexos: la investigació basada en la simulació. Per a això, Mediapro Exhibitions i Olga Subirós han creat una atractiva proposta museogràfica que inclou instal·lacions interactives i audiovisuals. L'espai s'articula a partir de tres instal·lacions molt icòniques: Black box, Lab i Monolith. Tres instal·lacions que busquen la interacció amb el visitant a través de pantalles tàctils i espais audiovisuals immersius.