BONART_BANNER_1280x150

Notícies

Donació d'una obra de Dan Graham, "Pavelló Dacca", al Museu Reina Sofia

Donació d\'una obra de Dan Graham, \
bonart madrid - 19/11/16
El dia 18 de novembre ha tingut lloc la signatura de la donació incondicional a la Fundació Museu Reina Sofia de Pavelló Dacca (Dacca Pavilion), 2008, de l'artista nord-americà Dan Graham. L'obra, un pavelló construït per a un emplaçament de paisatgisme rural, de naturalesa artificial, està lligada a una idea de "cabana rústica" d'espai arcàdic que es revisita des dels materials i les formes "racionalistes" de l'arquitectura urbana del segle XX. L'obra està valorada en mig milió d'euros. Per la seva cronologia i característiques, aquesta obra resulta molt important per a la Col·lecció del Museu i constitueix un exemple perfecte per explicar la crítica que l'artista va fer, sense renunciar al seu rigor formal, a la neutralitat de l'art minimal com a pràctica aliena a l'impacte social i per trencar amb la seva asèpsia política. Aquesta donació de Juan Várez Benegas, aprovada pel Patronat de la Fundació el dia 8 de novembre a reunió plenària, permetrà al Museu Reina Sofia exhibir, en el context de la seva Col·lecció permanent, una de les majors obres d'aquest artista nord-americà, que té pavellons d'aquesta naturalesa en grans museus del món. L'artista Dan Graham, va néixer a Urbana, Illinois, el 1942. La seva carrera artística va començar en 1964 quan va fundar la John Daniels Gallery a Nova York, on va treballar fins a 1965, període en el qual va exhibir a artistes com Carl André, Sol Lewitt, Donald Judd, Robert Smithson i Dan Flavin. La seva obra personal es sustenta fermament en els continguts conceptuals. És una reflexió sobre la comunicació de l'art i la percepció individual i col·lectiva. En línia amb artistes com Vito Acconci, Gordon Matta-Clark, Bruce Nauman, Steve Reich o Robert Smithson, va buscar la relació entre el món real i l'art. Instal·lacions, escultures d'exterior, fotografies, maquetes arquitectòniques, performances o vídeos, han estat els mitjans amb els quals ha realitzat una obra que, des dels anys setanta, s'ha centrat en la modificació de la percepció de la realitat a través de l'obra artística i de l'acció directa d'aquesta, buscant la participació activa de l'espectador. Des de les primeres experiències amb l'arquitectura, amb obres com Public Space / Two Audiences, 1976, mostrada a la Biennal de Venècia, o Two Adjacent Pavilions, 1978-1982, ubicat actualment al Kröller- Müller Museum Sculpture Park, que va ser construït per la Documenta 7, Graham va respondre a la neutralitat del minimalisme, investigant les opcions que les estructures arquitectòniques de metall i murs de vidre, per a treballar amb els efectes que l'espai i la seva percepció té en el comportament de l'espectador. L'obra Pavelló Daca va ser un encàrrec específic realitzat a l'artista en 2007 amb destinació a la finca Sant Julià de Naval a Villanueva de la Vera, Càceres, on es va instal·lar el 2009. L'obra té una planta que evoca la idea de passadís o corredor, en què un dels costats ofereix planta ortogonal i un alçat d'estructura metàl·lica de xarxa ortogonal, mentre que el costat oposat fa un joc de còncaus i convexos que permeten que el paisatge i l'estructura del mateix pavelló s'unifiquin. L'ús de vidre mig reflectant i mig transparent per l'artista garanteix un joc de semi mirall que busca precisament connectar la construcció amb l'experiència de la naturalesa planificada de la finca rural per la qual va ser dissenyat. El Museu Reina Sofia posseeix únicament una obra tridimensional de Graham en la seva Col·lecció, es tracta de la maqueta alteration to a Suburban House, de 1975, que va ser adquirida el 2013. El 1987, el Museu Nacional Centre d'Art Reina Sofia va realitzar una exposició dedicada a aquest artista.
Memoria_viscuda_Bonart_180x180 pxEude, generic

Et poden
Interessar
...

Bonart_banner-1280x150_FONS-AVUI-90