"Aquest premi permet iniciar un projecte que retorna la veu a objectes llargament silenciats i que treu la pols a les històries més petites”. Amb aquestes paraules, l’emprenedora cultural Laura Casal-Valls ha agraït a la Fundació Carulla el guardó acabat d’aconseguir. El Museu Virtual de la Moda de Catalunya és un projecte que recollirà en un web les peces de vestir històriques dels museu catalans. Només un 6% de les 6.000 catalogades estan actualment a l’abast del públic.
Amb els 100.000 € i el suport tècnic de la Fundació Carulla, la guanyadora del II Premi Lluís Carulla d’impuls a un projecte cultural, posarà a l’abast de tothom un fons de peces de vestir desconegudes i poc estudiades a partir d’una tasca de recerca i desenvolupament a tres nivells: històric-artístic, geogràfic i tecnològic, amb implicació ciutadana i ús de grans dades.
Amb aquesta iniciativa, Casal-Valls pretén crear història i un relat que expliqui no només la història del vestit a Catalunya, sinó també el perfil industrial, comercial i fins i tot la idea de disseny a Catalunya. “I volem fer-ho amb un nou concepte de museu, a través d'una plataforma on-line interactiva però també, i sobretot, a través d'un treball de recerca de qualitat i rigorós”, ha destacat la guanyadora.
En el marc de l’acte de lliurament del II Premi Lluís Carulla, celebrat el 21 de novembre a la Fundació Tàpies amb la presència de 200 persones del món cultural, empresarial i de la innovació de Catalunya, el president de la Fundació Carulla, Joaquim Coello, ha reiterat el compromís de la Fundació amb la societat catalana. En paraules de Coello, “vetllar per la llengua, els valors i la cultura catalana fomentant el sentiment de pertinença i adequant-lo permanentment a l’evolució de la societat catalana, justifica l’existència de la Fundació Carulla en el món globalitzat d’avui”.
Durant l’acte, presidit pel conseller de Cultura de la Generalitat de Catalunya, Santi Vila, la directora general de la Fundació, Marta Esteve, ha destacat els reptes que s’apleguen al voltant del Premi Lluís Carulla 2016: “modernitzar la cultura, enfortir la societat catalana i estimular nous projectes culturals”. El diputat de cultura de la Diputació de Barcelona, Juanjo Puigcorbé, també ha assistit al lliurament del guardó.
El Premi Lluís Carulla
L’objectiu del premi, que promou la innovació per tal d’enfortir i modernitzar la cultura i la societat catalanes, és fer viable la millor idea d’emprenedoria cultural amb la dotació econòmica i també amb el suport tècnic de la Fundació al llarg d’un any. Amb el guardó, des de la Fundació Carulla volem contribuir a donar resposta als nous reptes que té plantejats la societat catalana.
El Premi Lluís Carulla duu el nom de l’empresari i mecenes creador de la Fundació Carulla. Es tracta de l’acte més emblemàtic de la Fundació.
Els finalistes
Juntament amb el Museu Virtual de la Moda de Catalunya, els projectes Surtdecasa.cat, un mitjà de comunicació digital especialitzat en cultura i oci de proximitat, i Proscenium, gravacions amb lectura dramatitzada de textos teatrals catalans complementades amb dossiers pedagògics interactius, han estat els finalistes. En total, el Premi ha rebut 73 candidatures analitzades per un jurat integrat per Guillem Usandizaga, Emilio Álvarez, Mireia Tomàs, Jordi Carulla-Ruiz i Vicenç Villatoro, ha triat com a finalistes els següents projectes:
Surtdecasa.cat, un mitjà de comunicació digital especialitzat en cultura i oci de proximitat. És una plataforma digital especialitzada en cultura i oci del territori català. Un mitjà de comunicació cultural de proximitat que disposa d’informació actualitzada sobre activitats a les Terres de l’Ebre, el Camp de Tarragona, el Penedès, l’Empordà, Ponent, Girona i la Catalunya Central. El projecte neix el 2010 a les Terres de l’Ebre i, tot i que va començar com una petita start-up de tres persones, s’ha convertit en una empresa amb més de vint periodistes joves. Surtdecasa.cat és un portal complet, diàriament actualitzat i amb voluntat de donar veu a tota l’oferta cultural del territori. Treballa per aconseguir ser el referent en cultura i oci de proximitat arreu del territori català i, per tant, informar d’allò que està passant al voltant dels lectors.
Proscenium, gravacions amb lectura dramatitzada de textos teatrals catalans complementades amb dossiers pedagògics interactius. La Col·lecció de Teatre Proscenium serà l’aplicació informàtica que permetrà atorgar una nova via de difusió i possibilitarà la internacionalització del patrimoni dramàtic català. Es tracta de gravacions amb la lectura dramatitzada de textos teatrals, que es complementen amb dossiers pedagògics interactius (per a estudiants). L’aplicació, adaptada a cecs i sords, és apta per a dispositius mòbils i ordinadors de sobretaula. La impulsora del projecte és l'Editorial Proscenium, que promou iniciatives d'arts escèniques a través de la revista digital que duu el mateix nom. Proscenium, que neix amb una marcada vocació de servei públic, té com a objectiu promoure, divulgar i donar suport a la internacionalització de la creació catalana contemporània.
A la imatge, autoritats, organitzadors, membres del jurat i finalistes a la cloenda de l'acte.