Des de fa sis anys, el programa Connexions, una iniciativa del Museu ABC i Fundació Banc Santander, dóna suport al dibuix contemporani donant l'oportunitat als destacats creadors de desenvolupar un treball inèdit: idear una exposició partint de peces de les col·leccions d'ambdues institucions. En la 12a edició de Connexions es presenta el treball d'Abigail Lazkoz, una de les artistes amb més projecció internacional de la seva generació.
Joan Miró, Ramón Gómez de la Serna i Abigail Lazkoz units per una connexió diferent, personal, sorgida després 'observar la quotidianitat. Una mirada ingènua, fresca, inesperada, alegre i infantil que es reflecteix en els seus treballs. Ara dadaista, després surrealista ..., sempre moderna.
La 12a exposició de Connexions reuneix aquests tres mestres de l'inesperat en la mostra Paratges incultes. Ha estat l'artista Abigail Lazkoz (Bilbao, 1972), que ha creat una relació entre la seva obra i la de Ramon, un dels pares del surrealisme, pioner de les avantguardes a Espanya, agitador cultural de la vida madrilenya i el creador de les greguerías.
El treball de Miró i Gómez de la Serna -una pintura del mallorquí i nou dibuixos del polifacètic escriptor- va ser el punt de partida perquè Abigail desenvolupés una sèrie de dibuixos que es presenten en aquesta mostra i que compleixen amb l'objectiu del programa de donar suport al dibuix i difondre l'obra d'artistes contemporanis.
A primera vista, és la figura del cercle la que uneix el treball de Miró, Gómez de la Serna i Lazkoz, però com assenyala el comissari de l'exposició, Óscar Alonso Molina, «la línia de connexió més immediata ens l'ofereixen les mateixes formes de Miró i Abigail: elements gràfics esquemàtics, formes sintètiques i aplatades, predomini de la taca i el signe, utilització de tintes planes i l'hegemonia del negre. Entre aquestes formes destaca el cercle, que organitza la tela mironiana, l'ull del seu personatge, així com moltes de les portades de les primeres edicions dels llibres de Ramón Gómez de la Serna». I afegeix, «però més enllà, aquests paratges incults del títol fan referència als territoris i les pràctiques que impulsen l'artista a endinsar cop i un altre en un terreny desconegut, en principi inhòspit o salvatge ... a donar nom al què encara no està habitat.
Per Abigail, tant la pintura de Miró com les gregueries ramonianes revelen connexions no necessàries ni evidents, i són fruit d'afrontar la realitat de manera inesperada: amb la mirada infantil del primer, amb la ironia, l'humor, l'associació lliure del segon. Davant d'elles,aquesta realitat es reconeix d'alguna manera, de forma una mica alterada i sorprenent, traient a l'espectador de la zona confortable del comú, la quotidianitat i el gastat».
L'exposició s'inaugura el 29 de novembre en el Museu ABC de Madrid.
A la imatge, detall de Personnage, 1973, de Miró de la Col·lecció Banc Santander.