La Galeria Guillermo d'Osma, carrer Claudio Coello 4 de Madrid, presenta de l'11 de febrer al 8 d'abril de 2020 una exposició dedicada a l'artista Joan Rabascall (Barcelona, 1935). Prop d'una trentena d'obres creades entre mitjans dels anys 60 fins a finals dels 70 amb què l'artista convida a reflexionar sobre les conseqüències socials de la manipulació dels mitjans de comunicació.
Irònic, mordaç i provocador, l'obra de Joan Rabascall sempre ha girat al voltant de la denúncia política i social. Després instal·lar-se a París el 1962 gràcies a una beca per estudiar a l'Escola Nacional de Belles Arts comença poc després a desenvolupar la seva carrera com a artista conceptual. Rabascall utilitza el seu art com una denúncia davant les formes artístiques tradicionals qüestionant fins i tot el que fins llavors havien estat els conceptes ideals de bellesa, tècnica o qualitat utilitzant per a això nous suports i mitjans plàstics com són la impressió digital, la reproducció fotogràfica o el vídeo. Una ruptura davant els convencionalismes artístics i estètics previs; ara la idea o el concepte cobren un valor fonamental.
Rabascall és pioner en l'ús dels nous mitjans de gran difusió com un recurs plàstic capaç de crear un llenguatge que juga amb l'espectador. Les seves primeres obres són collages realitzats amb imatges impreses en paper que procedeixen de revistes, diaris i anuncis, les quals intervé l'artista amb taques de pintura acrílica sobre la superfície de l'quadre unint el real i l'imaginari en una mateixa obra. A partir de 1968 els collages donaran pas a noves tècniques com els fotomuntatges: emulsions fotogràfiques sobre tela o metall que li permeten a l'artista produir una altra dimensió de la imatge i així aconseguir un major impacte visual.
El seu art sempre ha estat vinculat a el moment històric en què viu l'artista i no sorgeix com un mer objecte estètic mancat de missatge. Per això Rabascall intenta que aquest sigui prou fort com per perdurar més enllà de l'actualitat i evitar així que es converteixi en moda i, per tant, en alguna cosa efímer. Les obres que en aquesta exposició es mostren sorgeixen de la crítica a la manipulació dels mitjans de comunicació de les dècades dels anys seixanta i setanta, com reflecteixen La Voix de són Maître (1972) o His Màsters Voice (1975).
Conscient que els mitjans de comunicació de masses són els principals transmissors de la política i els corrents ideològics i de la influència que exerceixen sobre una gran part de la societat, Rabascall sacseja l'individu amb les seves obres perquè prengui consciència de com aquesta societat tendeix cada vegada més a ser una simple espectadora davant els esdeveniments per sucumbir davant la banalitat i el consumisme, ja siguin de tipus material com sexual.
També descriu la comercialització i manipulació de l'individu, qui apareix en ocasions multiplicat com si d'un objecte de producció en sèrie es tractés: Triple Portrait (1965) o IBM (1965). En altres obres denuncia la situació política de moment (Vietnam Today, 1965), la pornografia o l'ús comercial de l'sexe: Elle (1971) o L'últim orgasme (1975). Encara que també trobem altres quadres que parlen d'esdeveniments com la carrera espacial (Cosmonaute, 1966), el cinema (Alphaville, 1964) o les noves revolucions socioculturals (Revolutionary Culture, 1971).
A més d'exposar als Estats Units, Brasil, Japó, Corea de Sud i en nombroses ciutats europees, ha participat en les biennals de París i Venècia. Entre les seves exposicions internacionals destaquen Barcelona-París-New York (El camí de dotze artistes catalans, 1960-1980) al Palau Robert (Barcelona, 1985), De cara a la Història, al Centre Georges Pompidou de París (1996) o Les cent somriures de Mona Lisa, al Museu Metropolità de Tòquio (2000).
Aquesta mostra coincidirà amb "Tout va bé", la retrospectiva de l'artista català que a partir d'el 7 de febrer acull Tabacalera Promoció de l'Art dins el programa Madrid Design Festival 2020.
Amb motiu d'aquesta exposició s'editarà un catàleg amb un text de Fernando Castro Flórez on es reproduiran totes les obres exposades. De forma paral·lela, Rabascall exposarà a la seu madrilenya de Tabacalera seva obra més recent. L'exposició viatjarà a finals d'abril a la galeria barcelonina Marc Domènech.
A la imatge, obra de Joan Rabascall.