El Museu Nacional d'Art de Catalunya ha presentat el dia 23 de desembre del 2016 al jutjat de Primera Instància núm.2 d'Osca l'informe de la doctora Simona Sajeva, directora de l'estudi d'Enginyeria aplicada a la conservació, Interfaces, amb seu a Palerm, sobre les pintures del Monestir de Sixena que conserva el museu.
L'informe de la doctora Sajeva, experta independent de reconegut prestigi internacional, reafirma els anteriors estudis presentats pel museu i de les seves anàlisis es conclou que el trasllat resulta impossible de realitzar sense danyar irremeiablement i de manera objectiva les pintures.
Les dificultats i els riscos que assenyala l'estudi són de diversa índole i fan referència tant a la necessitat de mantenir els suports actuals com a les condicions de conservació al Monestir de Sixena.
Els suports de les pintures, realitzats expressament per a la seva instal·lació al Museu Nacional d'Art de Catalunya, fan impossible el trasllat. La separació d'aquests suports infringiria greus danys a les pintures i suposaria la pèrdua total de les parts restituïdes, que tenen també valor patrimonial.
Altres punts rellevants de l'informe de la doctora Sajeva es refereixen a les condicions de la sala capitular a causa de la presència de bacteris i sals minerals a les pedres dels murs que, durant decennis, fins que es va reconstruir la teulada a la dècada de 1990, han estat a la intempèrie. També assenyala la presència de ciment i de formigó armat, fruit d'anteriors restauracions. Avui és conegut que aquests materials són del tot incompatibles amb la conservació del patrimoni i encara menys amb la de pintures murals en un estat tan fràgil com les de Sixena.
La doctora Sajeva fa també una sèrie de consideracions històriques sobre l'evolució dels principis de conservació que li permeten afirmar que l'extracció a strappo de les pintures de Sixena va ser coherent amb les recomanacions de restauració de l'època a Europa, i una actuació justificada tenint en compte les circumstàncies d'extrema urgència en les quals es va realitzar: la Guerra Civil en curs i l'estat, tant de la sala capitular com de les restes de pintura greument danyats després de l'incendi de 1936.
Assenyala també que en aquest moment no hi ha cap circumstància de perill per a les pintures, raó per la qual qualsevol decisió s'hauria de prendre de forma reflexiva i sense precipitació.