La Virreina Centre de la Imatge de Barcelona ha obert una línia editorial pròpia que es vincula a exposicions, seminaris i línies d’investigació. Aquesta proposta vol sortir dels contorns de l’edició museogràfica, introduint-los de ple a la bibliografia sobre literatura, filosofia, arquitectura, història i crítica de la fotografia o del disseny. Dins d’aquest projecte, i en el marc de les dues exposicions que ara es prorroguen, s’acaben d’editar els llibres Biografies, d’Alexander Kluge, i Copi. L’hora dels monstres de María Moreno, Alan Pauls, César Aira i Patricio Pron.
Les dues exposicions que actualment es poden visitar, Copi. L’hora dels monstres i Alexander Kluge. Jardins de cooperació a La Virreina Centre de la Imatge (La Rambla, 99) es prorrogaran fins al 5 de març. Des de la seva inauguració, el passat 4 de novembre, la mostra ha estat visitada per més de 12.400 persones.
Alexander Kluge. Jardins de Cooperació, comissariada pel mateix director de La Virreina Centre de la Imatge, Valentín Roma, juntament amb Neus Moyano i Gillermo Zuaznabar, ha estat la primera mostra dedicada a Alexander Kluge a l’Estat espanyol i l’única retrospectiva de caràcter museogràfic que ha revisat el conjunt de la seva obra en l’àmbit internacional.
Copi. L’hora dels monstres, comissariada per Patricio Pron, constitueix la primera presentació museogràfica de l’obra de Copi (Raúl Damonte Botana, Buenos Aires 1939 – París, 1987) a l’Estat espanyol i la més completa revisió de la seva trajectòria com a dibuixant gràfic realitzada fins a dia d’avui en el context internacional.
Una altra de les línies de treball que es va posar en marxa a la tardor dins el nou projecte de La Virreina Centre de la Imatge, situa la investigació artística en el centre neuràlgic de les seves responsabilitats. En aquesta direcció, s’ha obert un capítol de col·laboració, producció i difusió de projectes a curt, mig i llarg termini amb l’objectiu d’encaminar La Virreina Centre de la Imatge cap a usos crítics col·lectivitzats, tot incorporant el temps característic de la investigació, donant visibilitat a processos patrimonials i comunitaris complexos i, finalment, destinant recursos públics a la seva sostenibilitat.
Amb aquesta intenció, La Virreina Centre de la Imatge ha construït quatre plataformes de producció d’imaginari social que intenten crear diversos fronts d’estudi i acció compartida per tal de re-connectar el centre amb aquelles iniciatives ciutadanes generadores de cultura visual i experiència política a Barcelona. Les línies d’investigació s’han identificat com Documental social participatiu; Laboratori d’aprenentatge comunitari; Topografies de la discrepància urbana; i Patrimoni i usos de la cultura visual.
A la imatge, Alexander Kluge i Heiner Müller.