La Generalitat de Catalunya, a través de l'Agència Catalana de Turisme (ACT), ha presentat a l'auditori de La Pedrera la seva nova estratègia per a la promoció del turisme cultural a Catalunya, davant de 250 professionals d'empreses i entitats del sector turístic català relacionades amb aquest àmbit.
En un món canviant, amb un consumidor cada cop més exigent i una oferta turística cada vegada més global i alhora diversificada, des de l'ACT s'ha fet una profunda reflexió estratègica per replantejar elements clau del negoci turístic per no perdre competitivitat. Els nous programes de treball de l'Agència Catalana de Turisme són precisament fruit d'aquesta reflexió.
En aquest sentit i tal com s'indica en el Pla de Màrqueting Turístic de Catalunya, aquesta nova estratègia es caracteritza per estar orientada a la demanda, per apostar per la innovació i el màrqueting online, per basar-se en un profund coneixement dels mercats, i per buscar una clara orientació a resultats.
L'objectiu és atraure aquells turistes interessats pel turisme cultural i posicionar Catalunya com una destinació de referència en aquest segment. Per aconseguir-ho, l'ACT vol: Proporcionar als turistes informació ordenada sobre els serveis, empreses i activitats que els permetran relacionar-se amb el patrimoni cultural català; oferir plataformes de promoció i comercialització a les empreses adherides als programes de treball; millorar la coordinació publicoprivada; promocionar tot allò que suposarà una experiència cultural memorable pel visitant de Catalunya; apropar els visitants a una part de les tradicions, oficis, cultura, història i identitat territorial de Catalunya i aprofitar l'oportunitat de treballar la desestacionalització, a través de la posada en valor turístic de la cultura catalana.
L'Agència Catalana de Turisme basarà aquesta estratègia en cinc programes de treball: Arts i Cultura, Ciutats amb caràcter, Pobles amb Encant, Viles Marineres i Rutes de Catalunya. En poden formar part empreses i espais per a la pràctica d'activitats culturals; rutes i xarxes territorials de cultura i turisme; allotjaments culturals; agències de viatges receptives que comercialitzin paquets de turisme cultural; ciutats i pobles amb un determinat volum de població i amb un caràcter i atractiu marcats des del punt de vista històric, cultural, enogastronòmic, arquitectònic, artístic, creatiu...
Aquelles empreses i entitats que estiguin afiliats a l'Agència Catalana de Turisme poden adherir-se a un d'aquests programes i formaran part d'un pla d'accions específic per a la promoció del turisme cultural.
Cultura i gastronomia
Dins l'àmbit de la cultura i la identitat, l'Agència Catalana de Turisme treballa també el turisme enogastronòmic. En aquest sentit, l'ACT ha desplegat els següents programes de treball: Experiències Gastronòmiques, Hotels Gastronòmics i Enoturisme Catalunya.
Catalunya va rebre l'any passat el títol de Regió Europea de la Gastronomia i l'ACT va declarar el 2016 com l'Any de la Gastronomia i l'Enoturisme. En aquest marc, l'Agència Catalana de Turisme va dur a terme l'any passat més de 1.000 accions per promocionar el turisme enogastronòmic de la destinació catalana.