El Museu d’Art Modern de Tarragona presenta del 16 de març al 30 d’abril del 2017 una exposició de Pere Català Pic.
La ruptura amb el passat i el rebuig dels convencionalismes per aconseguir un art nou troben en la fotografia un instrument que permet desplegar una nova mirada. També les grans velocitats, la locomoció aèria, l’electricitat, la tecnologia, la vida moderna en general contribueixen a crear una nova sensibilitat estètica a la qual els avenços de la fotografia se sumen. Un dels primers passos vers la modernitat va tenir lloc amb el salt del pictorialisme a la fotografia més innovadora en traspassar les fronteres perceptives i revelar una nova realitat. L’esperit d’avantguarda pel que fa a la recerca de noves experiències estètiques en va ser el detonant; un conjunt de tendències vers el futurisme, el dadà, el surrealisme, el constructivisme, la nova objectivitat, etc., que van revolucionar els codis establerts. Amb diferents recursos tècnics i creatius, com ara fotomuntatges, fotocollages, picats, contrapicats, fotogrames o els desplaçaments de l’eix de simetria, els artistes van revolucionar el món fotogràfic que apliquen a diversos camps: la publicitat, la tipografia, la il·lustració o el cartellisme. Entre els creadors d’una nova visió fotogràfica a Catalunya destaca Pere Català Pic (1889-1971), pare de Pere i Francesc Català Roca. Nascut a Valls, on va obrir un estudi comercial, el 1931 es va establir a Barcelona i es va especialitzar en fotografia industrial i publicitària. Els viatges a París i la relació amb diferents fotògrafs internacionals el van connectr amb els moviments d’avantguarda. Durant la Guerra Civil, els seus esforços es van centrar en la propaganda antifeixista, i va ocupar el càrrec de cap de publicacions en el Comissariat de Propaganda de la Generalitat. El 1936 va realitzar el cartell Aixafem el feixisme, que va ser considerat un dels millors cartells de l’Exposició Internacional de Ginebra del 1950. Tant pel seu caràcter polifacètic com per la seva actitud trencadora, experimental i inconformista, Pere Català Pic va ser un dels creadors i teòrics dels nous conceptes fotogràfics. El seu pensament va quedar materialitzat en nombrosos articles i assajos, tot recollint el llegat de Man Ray, i també l’experiència dadaista. Entenia la fotografia com una eina al servei de la comunicació, un fet que el va portar a estudiar i a posar en pràctica els mecanismes de la percepció i els efectes de la imatge sobre les emocions i sensacions. Quant a la seva obra creativa, va realitzar fotomuntatges de ressò surrealista, com ara “un assaig de visió simultània”; amb les seves paraules, però, van ser les composicions constructivistes les que més van atreure’l: superposa espais, aplica multiplicitat de perspectives i de línies diagonals que provoquen un efecte de gran dinamisme i moviment; igualment, la projecció d’ombres molt forçades potencia la força visual de les imatges.
L’exposició que presenta el Museu d’Art Modern de Tarragona, comissariada per Pablo Giori, repassa cronològicament les seves principals etapes i fa un especial èmfasi en la seva obsessió per la modernitat, però també en la seva tasca com a intel·lectual autodidacta.
A la imatge, Fototècnica publicitària PIC, 1932. Arxiu Pere Català.