El CCCB de Barcelona presenta del 17 de març al 27 d’agost del 2017 "Fenomen fotollibre". Del 18 de març al 25 de juny es podrà visitar, també, a la nova seu de Foto Colectania.
El mitjà fotogràfic ha estat des del seu naixement lligat a la tecnologia i al seu desenvolupament. El fotollibre ha esdevingut un magnífic aliat per a molts fotògrafs que han vist en aquest suport noves vies d’expressió i de difusió del seu treball.
Un fotollibre és el resultat de la confluència entre un discurs fotogràfic, una proposta de disseny, una disposició dins la pàgina, una selecció de materials d’impressió... sense oblidar les noves visions i els temes plantejats a través de les imateges que el componen.
Llibres i fotografies s’entrellacen per confluir en un nou gènere que esdevé un espai idoni per a l’experimentació i la creativitat.
El CCCB i Foto Colectania, amb la mostra Fenomen fotollibre, planteja una gran exposició que vol contribuir a oferir noves perspectives sobre la importància i l’impacte que el fotollibre ha tingut en la cultura visual del nostre temps.
Fenomen fotollibre ofereix una visió calidoscòpica i un diàleg de perspectives sobre el fotollibre mai explorades fins al moment. Comissariada per Moritz Neumüller, Fenomen fotollibre planteja un recorregut a través del treball d’artistes com ara Martin Parr, Markus Schaden, Frederic Lezmi, Gerry Badger, Ryuichi Kaneko, Laia Abril, Julián Barón, Alejandro Cartagena, Jana Romanova, Vivianne Sassen, Thomas Sauvin i Katja Stuke & Oliver Sieber, entre d’altres. D’aquesta manera, Fenomen fotollibre es configura com una aproximació panoràmica i acurada que explora des d’aquest fenomen fins a la producció contemporània.
La mostra posa en relleu com el desenvolupament recent d’edicions independents o autoedicions de llibres i magazins s’ha convertit en un fenomen de molta repercussió tant en el sector editorial com en l’artístic, que ha afavorit el creixement i reconeixemet dels fotollibres.
Un fenomen revolucionari, ja que, en plena era digital, assistim a un retorn a l’objecte imprès. Molts autors han trobat en aquest format no només una bona eina per mostrar les seves fotografies, sinó també l’espai perfecte per a l’experimentació i la creativitat. No només el mitjà tecnològic ha estat determinant en aquesta eclosió, sinó que l’interès creixent en la reinterpretació de la història de la fotografia, a través del paper històric del fotollibre i de la fotografia impresa, ha estat un element decisiu en la reivindicació d’aquest gènere, tal com ho demostren els ambiciosos estudis i projectes que es duen a terme en un àmbit global.