Alguns signes estan dotats d’una gran força, tenen una màgia interna que els transforma en símbols. Quan això passa, aquest signe queda inscrit en la història de la cultura humana de manera que arriba a ser reconegut per aquells que no podrien dir-ne una sola frase.
Un home a cavall va ser un signe que es va transformar en el símbol del poder més repetit durant segles.
La taula periòdica és un signe del qual el mural Homenatge als elements vol destacar el caràcter simbòlic. Ho fa d’una manera molt subtil: permetent que la composició química de cada element, que s’expressa en la seva composició i la seva ubicació dins la taula, es trobi amb la petjada de llum que emet en posar-se en moviment.
D’entre tots els signes existents, la taula periòdica és, sense cap mena de dubte, el més essencial de tots: reuneix en una sola imatge els veritables protagonistes de la vida. Converteix tot el que és existent en una sola trama universal. Celebra les diferències i, a la vegada, és un cant a la unitat entre tot el que existeix.
El mural Homenatge als elements és un reconeixement explícit d’aquest signe. Ho celebra facilitant que es pugui entendre una mica millor que la vida s’escriu en codis de llum generats en l’interior de les estrelles gràcies a l’enorme energia del Sol.
El constant entrellaçament d’aquests espectres singulars constitueix el teixit de llum del qual tot ésser viu forma part i que, en la trajectòria artística d’Eugènia Balcells, va donar lloc a la seva instal·lació Freqüències.Homenatge als elements celebra la vida i el coneixement a la vegada. Cap altre símbol el guanya en contenció, en universalitat, en essencialitat. Cap altre símbol uneix tots els éssers vius de manera tan profunda. Cap altre símbol depèn tant de la diversitat compositiva de cadascun dels elements. Cap altre símbol expressa tan clarament la unitat en la diversitat. Cap altre símbol enllaça aquelles dues afirmacions tan antigues que van necessitar segles per ser combinades entre si: tot és un, tot flueix.
Seguint una tradició ben arrelada en la història de les arts (només cal pensar en el caràcter educatiu de les catedrals amb les seves escultures exteriors i les seves pintures interiors) la contemplació del mural Homenatge als elements ofereix una experiència estàtica a partir de la qual accedir al que és avui el vocabulari bàsic de tot projecte d’investigació.
No importa si es tracta de l’interès per la resistència de materials que possibilita la construcció de gratacels, o del desig d’utilitzar les cèl·lules mare per curar malalties o de la voluntat de racionalitzar l’ús de les formes energètiques que protegeixin el medi ambient, la taula periòdica és sempre el referent i el seu caràcter simbòlic no fa res més que créixer.
En aquest sentit, familiaritzar la població amb aquest símbol d’unitat que s’expressa tan clarament en el mural significa fer-lo accessible també a la curiositat innata dels escolars com el principi contemporani que, més enllà de representar cap ideologia concreta, sosté el coneixement i encoratja a l’ús responsable de l’energia com a actitud permanent en la vida diària de cada persona.
Ara, Homenatge als elements passa a formar part de la col·lecció del Museu de la Vida Rural de la Fundació Carulla, situat a l’Espluga de Francolí, amb el desig de difondre entre la població la interpretació contemporània de l’origen de la vida en l’univers i de tot allò que se’n deriva.
L’obra d’Eugènia Balcells presidirà els nous espais educatius que ocuparan la tercera planta de l’edifici nou del museu i que es posarà en marxa en les pròximes setmanes d’acord amb el nou projecte educatiu basat en l’educació cultural per a la sostenibilitat.Aquest article es va publicar en l'edició de paper de bonart n. 188 (novembre i desembre 2019 i gener 2020)