Baner-1280x150-px

Notícies

Obra i l’arxiu professional d’America Sanchez, al Museu del Disseny

Obra i l’arxiu professional d’America Sanchez, al Museu del Disseny
bonart barcelona - 13/07/17
El Museu del Disseny de Barcelona ha rebut la donació de més d’un centenar de peces i gran part de l’arxiu professional d’America Sanchez. Guardonat en sis ocasions amb el premi Laus de l’ADG/FAD i el 1992 amb el Premio Nacional de Diseño és un dels dissenyadors gràfics més representatius del nostre país. Especialitzat en la creació de símbols i identitat corporativa, la seva llarga trajectòria abasta també el cartellisme, la tipografia, la publicitat, la senyalística o el disseny editorial. La donació s’incorpora tant als fons de la Col·lecció de Disseny gràfic amb 116 peces representatives de tota la seva trajectòria, algunes de les quals entraran a formar part de la nova exposició permanent que es prepara pel 2018, com a l’arxiu del Centre de Documentació del Museu del Disseny amb documentació relacionada amb uns 500 projectes des de 1964 fins el 2012. Tot un fons d’obra gràfica que deixa testimoni de la trajectòria i manera de treballar d’America Sanchez que contribuirà al coneixement i l’estudi d’aquesta figura emblemàtica del nostre disseny. Entre els projectes de l’arxiu destaquen el disseny de la imatge del Museu Picasso de Barcelona (1976, 1993 i 2009), el material relacionat amb la creació del logotip per a la candidatura de Barcelona ’92, la imatge de la Primavera Fotogràfica de 1988, del Parc Tecnològic del Vallès (1988-1993), la gràfica per a Torraspapel (1984-2002) els materials de documentació, dibuixos i maquetes del mural panoràmic per al Fòrum de les Cultures, Barcelona 2004 o els materials relacionats amb la imatge del restaurant Dos Palillos (2008). També cal destacar tot el material de suport que utilitza per a l’execució de les seves feines com fotografies, alfabets, articles de premsa o eines com retícules, catàlegs tipogràfics o alfabets transferibles. Aquest important patrimoni documental, custodiat al Centre de Documentació del Museu, es posarà a disposició dels estudiosos i professionals per tal de continuar la tasca de recuperació, recopilació, tractament i difusió del patrimoni documental vinculat a les col·leccions del Museu i a la història del disseny al nostre país. Juan Carlos Pérez Sánchez conegut professionalment com America Sanchez va néixer a Buenos Aires el 1939. Format de manera autodidacta, estudiant les publicacions de Josef Müller-Brockmann, va començar a treballar a l’Argentina com a dibuixant a les agències Barnum i Agens, però el 1965 es trasllada a Barcelona on establirà la seva residència i crearà el seu estudi. Experimentació i diversitat de llenguatges, tècniques i recursos gràfics són les dues paraules que millor defineixen l’obra d’America Sanchez. Les seves propostes, sobretot en el camp dels símbols i la imatge corporativa, dues de les seves especialitats, són senzilles malgrat la complexitat que implica una feina d’aquest tipus i són un clar exponent de la seva definició de disseny: «pensar, triar i avaluar, entre altres moltes coses». Ja des dels seus primers treballs crida l’atenció de clients importants com Pirelli, que observen en ell un aire internacional i trencador, molt llunyà de l’estil de disseny que s’estava realitzant aquí en aquell moment. Ben aviat entra en contacte i realitza col·laboracions amb el dissenyador suís, també establert a Barcelona, Yves Zimmermann. Això li donarà l’oportunitat de veure treballar algú que segueix els principis del seu admirat Müller-Brockmann. Resultat d’aquesta col·laboració són alguns llibres per a l’editor Antonio Redondo. És també en aquest primer període que comença a impartir classes de forma regular a la tot just inaugurada Eina, escola d’art i disseny, amb la qual establirà un vincle que encara continua. El disseny de la primera imatge corporativa, el 1967, i el seu redisseny 20 anys més tard són també prova d’aquesta relació. El dibuix i la fotografia són altres dues disciplines lligades a la vida i a la producció d’America Sanchez. El 1979 edita el manifest Dibuja-Drawing per promocionar internacionalment l’estudi i l’autoaprenentatge de la pràctica del dibuix i des de fa 10 anys assessora el Club del Dibujo a Barcelona. La fotografia i el fotomuntatge són recursos que ha utilitzat habitualment per al disseny de cobertes i cartells com el del brandy Julepe (1991) o el de la Mercè 2005 i amb els quals ha experimentat en feines de caire més artístic com ara la sèrie Niños. Però també n’ha fet ús per a l’estudi i recerca de temes que li interessen especialment com ara, la gràfica popular. El reconeixement d’aquesta faceta és palès amb l’adquisició per part del MoMA de Nova York d’una peça de l’esmentada sèrie Niños i el Premi Ciutat de Barcelona 2001 pel seu llibre Barcelona gràfica. America Sanchez ha treballat per a grans empreses com Vieta, Torraspapel, Mobles 114, institucions públiques com l’IMPI (Instituto de la Pequeña y Mediana Empresa), l’Ajuntament de Barcelona o el DDI (Sociedad Estatal para el Desarollo del Diseño y la Innovación). Però la seva obra forma part de l’imaginari popular gràcies als seus dissenys per a Vinçon, l’oficina de candidatura olímpica Barcelona ’92, Moritz o la sala KGB.
Memoria_viscuda_Bonart_180x180 pxBanner-HCB-180x180px_v1-cat-1

Et poden
Interessar
...

GC_Banner_TotArreu_Bonart_817x88