La Casa Encendida de la Fundació Montemadrid, Ronda de València 2 de Madrid, presenta del 28 de setembre de 2017 al 7 de gener de 2018 l'exposició de l'artista Anna Bella Geiger (Rio de Janeiro, Brasil, 1933) Geografia Física i Humana comissariada per Estrella de Diego
La mostra, realitzada en col·laboració amb el Centre Andalús d'Art Contemporani i el Museu de la Universitat Nacional de Tres de Febrer de Buenos Aires, presenta un recorregut complet per l'obra de l'artista brasilera Anna Bella Geiger, imprescindible en la història de l'art conceptual brasiler.
Recull voltant de cent obres entre vídeos, fotografies, llibres d'artista, fotocollage i obres en tres dimensions centrades en dues propostes que han travessat tota la seva carrera: la geografia física i la geografia humana. A través d'aquestes dues línies i, sobretot, a través dels mapes, element protagonista de la seva obra, reflexiona sobre les polítiques colonials, els estereotips culturals, les exclusions, els discursos imposats per l'hegemonia i, especialment, les maneres de qüestionar-los des d'unes obres que en el seu acabat resulten fràgils i delicades, el que converteix els seus objectes polítics en objectes poètics.
Tot i la radicalitat de l'obra de Geiger, malgrat ser una de les primeres artistes que va fer servir el vídeo al Brasil com a forma d'expressió en l'art, tot i la delicadesa i bellesa de les seves obres i l'interès de les seves aportacions a l'art brasiler, l'alta qualitat del seu treball no es correspon amb la seva projecció. Si bé en els últims anys aquest s'ha posat en valor per crítics, galeries i institucions com el MOMA de Nova York o el Museu Reina Sofia de Madrid, la seva obra no ha tingut la visibilitat de la qual han gaudit els artistes masculins de la seva generació.
"L'artista apareix d'esquena, dibuixant sobre una taula. Porta a terme la seva tasca amb cura, d'una manera primorós que ens fa pensar en una tasca solitària i concentrada, gairebé artesanal. (...) Hi ha una mica de cura i de profund decòrum en la imatge que recull el vídeo: la d'una dona diligent i pacient -com sempre hem hagut de ser les dones-, només que, en aquest cas, pinta mapes. Mapes per a no perdre, mapes per no equivocar el camí a seguir, per trobar el seu lloc al món. O potser no. Mapes per trastocar el lloc més aviat i tornar a narrar des del principi, des d'un començament inesperat que busca un altre començament, un en el qual no calgui renunciar sempre pel simple fet de ser dona. Tot d'una, la dona diligent que dibuixa el món -espai, territori històricament masculí- es revela com una radical: a través del mapa trastocat, desdibuixat, tornat a narrar ".
A la imatge, obres d' Anna Bella Geiger.