Arts Santa Mònica (Barcelona) presenta l'exposició Què en sap, la història, de mossegar-se les ungles. Troquel. Francesc Torres / Santiago Ydáñez del 31 d'octubre de 2017 al 14 de gener de 2018.
Aquesta exposició planteja un diàleg entre dos artistes de generacions ben diferenciades i dues obres amb tècniques totalment distintes. D’una banda, Francesc Torres presenta una videoinstal·lació que parteix d’un material fílmic i fotogràfic inèdit de la biblioteca de la Universitat de Nova York procedent de la donació de Harry Randall, fotògraf i càmera de la Brigada Lincoln, la unitat de voluntaris americans que va viatjar a Espanya per defensar la República durant la Guerra Civil espanyola. El material es va filmar durant anys 1937 i 1938, cobreix diversos fronts de guerra —Zona Centre (Guadalajara), Terol i l’Ebre—, i hi apareixen personatges rellevants, com Ernest Hemingway, la periodista Martha Gellhorn i Vladimir Copic, comandant de la XV Brigada, dins de la qual es trobava integrada la Brigada Lincoln.
D’altra banda, Santiago Ydáñez, que en anteriors treballs ha revisat períodes històrics com el nazisme, mostra una sèrie de pintures de gran format que fixen, aprofundeixen i amplifiquen moments puntuals del mateix document fílmic.
Fins ara, la videoinstal·lació de Francesc Torres s’havia presentat de manera individual en diferents museus com ara The Davis Museum del Wellesley College, Massachusetts EUA, 2015 i Museo de Teruel, 2016.
Amb motiu d’aquesta nova presentació, Francesc Torres ha demanat a Santiago Ydáñez la creació d’un nou treball que també partís del document fílmic inèdit de Harry Randall. Aquest fet concedeix una nova dimensió al projecte, ja que la duplicitat de mirades sobre una mateixa font històrica transforma el resultat final segons els diferents llenguatges artístics que utilitza cadascun dels autors. Pel que fa a Francesc Torres, se serveix del vídeo, la fotografía i els objectes trobats; i pel que fa a Santiago Ydáñez, se centra exclusivament en la pintura, entesa com una translació de moments congelats del film d’una manera distanciada, immediata i gairebé conceptual.
Francesc Torres des d’un primer moment es va acostar a la font original des del respecte més absolut. Tal com explica l’artista: “ Vaig decidir mostrar tot el material tal com estava, incloent preses defectuoses. No vaig voler destruir la qualitat de troballa històrica en estat clínicament pur que constituïen aquelles imatges fascinants. Vaig voler preservar la dicotomia del temps històric, lineal, amb el temps desordenat, oníric, el temps del mite i la memòria que coexistien en els fotogrames de la pel·lícula de Randall. És així com la memòria funciona. El que vaig fer va ser afegir el meu propi metratge pres en els mateixos llocs com a contrapunt al material trobat per portar-lo tot al nostre present alienat i amnèsic ignorant de la seva història. "
Santiago Ydáñez, s’hi ha acostat d’una manera molt diferent, no ha partit de la cruesa del material original, però sí que ha partit des de la distància justa que concedeix la imatge aturada i curosament aïllada d’un relat espai temporal més llarg (el del film). Una distància que s’ha vist augmentada pel propi acte de pintar, que en última instància genera una nova realitat, un nou espai des d’on acarar la història.
Idea: Glòria Picazo
Comissaris: Francesc Torres i Santiago Ydáñez
Organitzen: Arts Santa Mònica (Barcelona) i Centre d’Art La Panera (Lleida)
Col·labora: Museo de Teruel i Newhouse Center for the Humanities (Wellesley)
A la imatge, cartell " Què en sap, la història, de mossegar-se les ungles. Troquel. Francesc Torres / Santiago Ydáñez".