Museus de Sitges inaugura el 10 de novembre de 2017, l’exposició Logicofobistes: 1936, el Surrealisme com a revolució de l’esperit, una mostra itinerant que evoca la mítica exposició que va acollir la Llibreria Catalonia de Barcelona just abans de l’esclat de la Guerra Civil. L’exposició està instal·lada a Can Rocamora, on es podrà veure fins el 4 de març. Logicofobistes: 1936, el Surrealisme com a revolució de l’esperit és una exposició produïda per la Generalitat, la Diputació de Tarragona i l’Ajuntament del Vendrell, amb una versió itinerant produïda i coordinada per l’Oficina de Patrimoni Cultural de la Diputació de Barcelona. L’exposició està comissariada per Josep Miquel Garcia, de la Fundació Apel·les Fenosa, centre que aporta la major part de documentació exhibida. Entre els originals exposats també hi ha peces de col·leccions particulars. Museus de Sitges ha aprofitat l’arribada de la mostra a Sitges per oferir una instal·lació dedicada a Artur Carbonell (Sitges, 1903 – 1973), un dels màxims exponents del Surrealisme a Catalunya i un dels artistes que va participar a l’exposició del 1936. L’exposició que acull Can Rocamora presenta una quarantena de peces, que permeten oferir una pinzellada del surrealisme a Catalunya, un cop superada l’hegenomonia del Noucentisme, en un medi artístic on s’esdevenien diversos corrents entre els que el surrealisme destacava en l’obra dels artistes catalans, com Salvador Dalí i Joan Miró. El logicofobisme, darrera manifestació del surrealisme, va adquirir plenitud propagandística els darrers anys de la República. L’exposició presenta manifestos, programes i obres d’Artur Carbonell, Leandre Cristòfol, Esteve Francès, Ramon Marinel·lo, A. G. Lamolla, Joan Massanet i Àngel Planells, entre d’altres. La mostra evoca l’exposició que el maig de 1936 va acollir la Llibreria Catalonia i que presentava el Surrealisme com un moviment transformador i d’expressió lliure. Va estar impulsada per l’Associació d’Amics de l’Art Nou (ADLAN), una activa entitat creada el 1932 sorgida, entre altres elements, per alguns dels integrants del grup de “L’Amic de les Arts” i que va constituir un dels referents en la promoció i difusió cultural dels anys de la República. La presència Barcelona de Paul Eluard, l’any 1936, va ser determinant en l’organització de l’exposició.