L'artista Frederic Perers presenta Voreres, la memòria subtil, una publicació que aplega tots els treballs realitzats entre el 2002 i el 2011 amb l’espai públic barceloní i les vicissituds del nomenclàtor de la ciutat com a context principal. El treball ha estat editat per l’Ajuntament de Barcelona.
El maig de 1979, quaranta anys després que la dictadura segrestés bona part dels noms de carrers i places, l’Ajuntament de Barcelona porta a terme la primera catalanització i restitució dels noms de quatre carrers significatius de la ciutat. L’any següent s’edita el Nomenclàtor 1980 de les Vies Públiques de Barcelona i en pocs anys la substitució de les tradicionals plaques de marbre esborra la denominació viària franquista de les façanes barcelonines.
Tanmateix, no aconsegueix de bandejar-la definitivament de l’espai públic de la ciutat. Paral·lelament a la retolació amb plaques, durant el segle XX a Barcelona s’hi fa servir un segon sistema de senyalització que utilitza les voreres com a contenidor dels noms dels carrers. Un suport feixuc d’esmenar, la vida del qual, ja en democràcia, restarà limitat únicament per les futures repavimentacions. A la pràctica, doncs, la presència d’una pila d’inscripcions amb el nomenclàtor franquista s’allargassa més de tres dècades després de la constitució dels ajuntaments democràtics.
Aquest treball és una aproximació a una situació insòlita generada per una duplicitat de nomenclàtors. Un únic escenari, Barcelona, acull dos períodes històrics sobreposats en un mateix espai; dos nomenclàtors per a una sola via pública: l’un de vigent, recognoscible, a les façanes; l’altre a terra, caducat i ja lluny de la nova legalitat. Una cohabitació entre nomenclàtors, l’oficial i el franquista, que ha permès la quotidianització de la història més recent de la ciutat.
L’element central del projecte és un inventari que recull totes les inscripcions amb panot lletra encara contingudes a les voreres el 2009. També aplega diverses obres amb format d’instal·lació, vídeo i fotografia. Dues d’aquestes peces són Abecedari recuperat, que presenta un alfabet arrencat de les voreres franquistes, i Via pública versus carrer popular, una instal·lació permanent realitzada en una vorera de la ciutat, que denuncia els atemptats al nomenclàtor republicà fets a partir del 1939 (c. Poeta Cabanyes, 103). La publicació incorpora una primera part contextualitzadora, amb documentació històrica inèdita, i dos apèndixs.
Voreres, la memòria subtil ha estat editada per l’Ajuntament de Barcelona. Els pròlegs són a cura de Jaume Fabre, historiador, i Jordi Ribes, mediador artístic.