Bombes Gens Centre d'Art de València ha presentat The Whiteness of the Whale (La Blancor de la Balena); l'exposició individual del fotògraf britànic establit a Nova York, Paul Graham, que es va inaugurar després d'un col·loqui amb l'artista, i que es podrà visitar fins al 27 de maig. Comissariada per Christopher McCall i organitzada per Pier 24 Photography ( San Francisco), aquesta mostra ajunta per primera vegada tres sèries fotogràfiques fetes a EE. UU. entre 1998 i 2011: American Night, a shimmer of possibility i The Present. El mateix artista s'ha encarregat de dissenyar la distribució de l'obra en les sales de Bombes Gens.
"L'obra de Paul Graham encaixa a la perfecció en el nostre projecte, a banda pèl seu indubtable valor artístic, pel tema que tracta. I és que, com nosaltres, Graham també posa el seu objectiu en les desigualtats socials", ha explicat Susanna Lloret, directora de la Fundació Per Amor a l'Art.
The Whiteness of the Whale inclou una seixantena d'obres, des de fotografies individuals de gran format fins a seqüències de més de vint imatges. Quatre de les obres que s'exposen en la mostra pertanyen a la Col·lecció Per Amor a l'Art, que compta amb un total de nou obres de l'artista. "Paul Graham havia d'estar en la col·lecció. Per ser un dels fotògrafs més importants del panorama actual, continuador de l'Street photography, i per portar més enllà el llegat de mestres com Walker Evans o Robert Frank", ha afirmat Vicente Todolí, director de l'Àrea d'Art de FPAA.
Per la seva banda, l'artista ha confessat sentir-se meravellat amb l'espai i amb la restauració que s'ha realitzat: "Estic molt content de portar a terme aquesta mostra a València. És un gran honor exposar en un nou museu. Vaig veure a mesura que estava l'espai fa anys i ara m'ha sorprès moltíssim el canvi. S'ha fet una restauració increïble d'un espai també increïble. És un lloc molt càlid que et dóna la benvinguda. No és gens dur o agressiu. Quin gran treball!"
Les tres sèries fetes per Graham durant aquest període funcionen com una trilogia informal, unida no solament per un subjecte comú, sinó també per temes subjacents com són la desigualtat racial i social, la textura de la vida quotidiana i la naturalesa de la visió, la percepció i la fotografia en si mateixa. En paraules de Nuria Enguita, directora de Bombes Gens Centre d'Art, "Graham busca constantment solucions innovadores davant dels reptes que presenta fotografiar la vida tal com és, creant obres que interpel·len el teixit social de l'Amèrica contemporània i que alhora mostren experiències més àmplies de la manera de veure i d'estar en el món actual".
El primer grup de fotografies fetes als EE. UU., American Night (1998-2002), és una crònica de les impressions inicials de Graham sobre aquest país i sobre les seves diferències socioeconòmiques. Combinant imatges sobreexposades, quasi invisibles, amb fotografies en color, l'obra presenta visions de contrastos que suggereixen una bretxa de classe omnipresent, però sovint silenciada. L'artista mostra a l'espectador el que vol veure i el que no.
La sèrie a shimmer of possibility (2004-2006) és el resultat de viatjar i passejar per l'Amèrica quotidiana. En lloc d'esforçar-se a trobar una única imatge decisiva, Graham assumeix plenament el procés vacil·lant de veure i de reconèixer.
The Present (2009-2011) recorda la tradició de la Street photography (fotografia de carrer) novaiorquesa, sintetitzant la frenètica energia de Manhattan i els canvis constants de l'atenció de la mirada, passant d'individus a llocs en l'escenari anàrquic de l'urbs.
Paul Graham (1956) és internacionalment conegut des del seu primer treball publicat, A1 – The Great North Road (1981-1982), i és una referència en la fotografia documental britànica. Des de l'any 2002 viu i treballa als Estats Units. Les seves obres s'han exposat a les institucions artístiques més importants, com ara el MoMA de Nova York o a la Tate Gallery de Londres. Ha publicat nombrosos llibres dels quals cal destacar End of an Age (Scalo, 1998) o Does Yellow Run Forever? (Mack, 2014), així com el llibre que acompanya el projecte que presentem ací, també publicat per Mack, The Whiteness of the Whale, de l'any 2015.
La impulsora d'aquesta iniciativa és la Fundació Per Amor a l'Art. Una entitat dedicada a l'art (busca desenvolupar la sensibilitat artística en la societat posant la col·lecció "Per Amor a l'Art" al seu abast), la investigació (estudia i divulga aspectes relacionats amb la malaltia de Wilson i altres malalties rares) i l'ajuda social (atén els més necessitats, principalment menors en situació de vulnerabilitat). La Fundació desenvolupa en Bombes Gens la seva triple activitat.