Fins al 28 de gener del 2018 Gerhard Rühm exposa al Kunstforum de Viena.
Explicava un periodista a un diari vienès com un jove estudiant de música esclatà en plors en veure el piano destrossat a cops de destral. Aquest acte "vandàlic" el protagonitzaven els artistes Gerhard Rühm i Friedrich Achleitner a l'escenari del Literarischen Kabaretts l'any 1959. Una acció que simbolitzava la ruptura radical amb la tradició musical clàssica.
Les fotografies dels fragments d'aquest piano destrossat formen part de la documentació que ara es presenta al Kunstforum de Viena, dins l'exposició retrospectiva dedicada a l'artista Gerhard Rühm.
Gerhard Rühm (Viena, 1930) va ser un dels membres més actius de l'anomenat Wiener Gruppe, col·lectiu fundat als anys 50 pel poeta i escriptor H.C. Artmann i del que foren membres, entre d'altres, Oswald Wiener i Friedrich Achleitner. Entre les arrels d'aquest col·lectiu d'artistes i poetes s'hi trobava sens dubte el legat de Ludwig Wittgenstein, que vinculava el pensament i el lenguatge, però també les accions dadaistes de Kurt Schwitters ("amb la guerra el món s'ha ensorrat, jo recullo els seus fragments per a construir una nova realitat"), o les Parole in libertà del futurista Filippo Tommaso Marinetti.
Quan, anys més tard, el col·lectiu del Wiener Gruppe es dissolgué, Gerhard Rühm continuaria la seva obra amb alguns dels elements fonamentals d'aquelles avantguardes històriques: la poètica de l'atzar, la ironia, el sentit de l'humor... Gerhard Rühm sabé connectar també amb els moviments artístics dels anys seixanta i setanta com Fluxus i les diverses formes de Happening i art no objecte.
L'exposició mostra com a l'obra Rühm, la destrucció juga un paper essencial; els fragments del piano destrossat de l'acció al Literarischen Kabaretts es podrien comparar amb la dissecció del llenguatge musical i la poètica sonora per a poder revelar els seus enigmes. L'artista cerca els espais intermedis entre paraules i imatges, entre l'escriptura i el dibuix i descobreix noves maneres d'expressió que trenquen els nostres hàbits perceptius
Dibuixos, muntatges fotogràfics, siluetes i retalls de paper i partitures que són el testimoni de l'interès de Gerhard Rühm per la música i el llenguatge en les seves components visuals i fonètiques, i que obren nous horitzons de significats.
L'obra de Gerhard Rühm va ser present a les edicions de 1977 i 1987 a la Dokumenta de Kassel. El llegat prematur de l'artista ha estat adquirit recentment per la Biblioteca Nacional Austríaca.