Amb una proposta que, com és habitual en la seva programació, combina mostres de pintura i fotografia, Fundació MAPFRE realitzarà el proper any, en els seus espais expositius de Madrid i Barcelona, un total de vuit exposicions. En el conjunt conflueixen tant alguns dels grans noms de la pintura i la fotografia contemporànies (Balthus, Giacometti, Picasso, Picabia, Brassaï ...) amb propostes que poden representar el descobriment o la posada en valor d'artistes com els fotògrafs Ed van der Elsken o Shomei Tomatsu.
La primera exposició serà la retrospectiva d'Ed van der Elsken (1925-1990), una figura única a la fotografia i el cinema documental dels Països Baixos. El seu treball experimental, expressiu i socialment compromès capta l'estat d'ànim de les quatre dècades posteriors a la Segona Guerra Mundial. La mostra es podrà veure a partir del 25 de gener a la Sala Bàrbara de Bragança, 13, a Madrid.
La sala d'exposicions situada al Passeig de Recoletos, 23 serà el lloc on es presenti l'exposició Derain, Balthus, Giacometti, una amistat entre artistes, que obrirà les portes al públic a partir de l'1 de febrer. L'exposició explora per primera vegada la relació entre aquests autors a través d'una selecció de més de 200 obres centrades en el període comprès entre els anys vint i seixanta. El fort desig de modernitat, l'admiració per la tradició artística, l'interès comú per l'art de les civilitzacions primitives, la participació en les arts escenogràfiques i la representació del món oníric són alguns dels eixos claus d'aquesta mostra.
A Barcelona, Fundació MAPFRE presentarà el 19 de febrer a la Casa Garriga Nogués la fotografia de Brassaï (1899-1984), un membre clau del grup de fotògrafs europeus i nord-americans que, al llarg del segle XX, van aconseguir enriquir el potencial de la fotografia com a forma artística. El tema principal de la seva obra va ser París, protagonista d'algunes de les seves imatges més significatives i reconegudes. Va captar instants essencials de la ciutat, especialment de la seva vitalitat nocturna, en una clara expressió de la poderosa dimensió artística de la seva mirada.La capacitat evocadora de les seves imatges va aconseguir un inqüestionable reconeixement que es va estendre des dels cercles de la fotografia artística fins a la indústria turística i els circuits fotogràfics comercials.
En el segon trimestre de 2018, Fundació MAPFRE exposarà a partir del 31 de maig a la Sala Recoletos, de Madrid, la mostra Brassaï. I a Barcelona al mes de juny, l'obra del fotògraf japonès Shomei Tomatsu. La fotografia de Tomatsu (1930-2012) explora amb la seva aguda i subtil mirada més de sis dècades de la vida i la història del Japó. El projecte, que compta amb al voltant de 180 fotografies procedents de diferents institucions i col·leccions privades japoneses, recorre tant cronològica com temàticament una intensa trajectòria creativa per indagar en la transformació social del país nipó. Un país que des de la segona meitat del segle XX ha tingut un paper principal tant en els conflictes de la geografia asiàtica com en l'esfera global. Per finalitzar 2018, es presentaran dues exposicions a Madrid i una a Barcelona.
A la Sala Bàrbara de Bragança, 13, a Madrid, a partir del 20 de setembre, es podrà veure la mostra del fotògraf argentí Humberto Rivas (1937-2009). L'artista, que va desenvolupar la major part de la seva activitat fotogràfica a Espanya, mostra en les seves instantànies una passió per dos gèneres: el retrat i el paisatge, destacant d'ells les profundes marques que el pas del temps deixa sobre els rostres, els cossos, els espais i els objectes de manera inexorable.
També a Madrid, com a última exposició del 2018, s'obrirà la mostra Redescobrint la Mediterrània, una exposició que proposa explorar els múltiples motius que porten a artistes francesos i espanyols a admirar la Mediterrània. La fi és captar els itineraris, les diferents experiències, la concepció de l'art enfront d'aquest litoral, bressol de la cultura clàssica, sota un sol i una llum que els fascina. Per Van Gogh, Cézanne, Renoir, Signac, Matisse, Bonnard i Picasso l'atmosfera i la bellesa dels paisatges que hi van descobrir van ser una autèntica revelació amb la qual iniciar un nou viatge. Per Sorolla i Pinazo la pintura a l'aire lliure i els temes de platja seran un referent en la seva pintura. Mentre que a Catalunya ens trobem amb una Mediterrània més conceptualitzat segons l'estereotip de la zona. A la Sala Recoletos, a Madrid, a partir del 27 de setembre.
A Barcelona, a la Casa Garriga Nogués, a partir de l'11 d'octubre, s'exposarà la mostra Picasso - Picabia. Història de la pintura. L'exposició, dedicada a aquest tàndem inèdit de l'art modern, pretén relacionar a dos artistes determinants de les avantguardes. Per a això es farà un recorregut des de l'aparició del cubisme, el dadaisme, el "classicisme monstruós" de finals dels anys vint, el període ombrívol de la Segona Guerra Mundial, fins a finalitzar amb una selecció dels seus últims llenços: Picasso torna a la figura humana i Picabia redueix l'acte de pintar a fràgils monocroms esquitxats de punts. En total són més d'un centenar d'obres (pintures i arts gràfiques) i documents d'arxiu (revistes, cartes i fotografies), confrontats en una exposició per indagar els vincles reals o imaginaris entre Picasso i Picabia.
A la imatge, Brassaï. View through the pont Royal toward the pont Solférino. c. 1933 40.1 x 51 cm [Nuit 53] Estate Brassaï Succession, Paris © Estate Brassaï Succession, Paris.