La Fundació Mapfre ha presentat el dia 30 de gener, a Madrid, l'exposició Derain, Balthus, Giacometti. Una amistat entre artistes, que podrà visitar fins al 6 de maig a la Sala d'Exposicions Recoletos (Passeig de Recoletos, 23).
L'exposició, fruit de diversos anys d'investigació i estudi, permet descobrir la profunda relació d'amistat que va existir entre tres grans artistes del segle XX, André Derain (1880-1954), Balthus (Balthasar Klossowski) (1908-2001) i Alberto Giacometti (1901-1966).
Així mateix, revela els interessos compartits a l'hora d'abordar les seves respectives obres, com la gran admiració per l'art del passat, per les cultures primitives o la seva adscripció a la figuració, en un entorn en el qual es consagren els moviments abstractes i el surrealisme.
La mostra, organitzada en sis seccions, inclou una selecció excepcional de més de 200 obres (pintures, escultures, obres sobre paper i fotografies), centrades sobretot en el període comprès entre els anys trenta i els seixanta.
El recorregut expositiu s'inicia amb La mirada cultural, en la qual poden admirar-se obres que representen la visió comuna que aquests tres artistes tenen i que dirigeixen a la tradició figurativa ia les cultures primitives, i el fruit són obres que barregen simultàniament aquestes influències com es mostra a Le Joueur de Cornemuse (El gaiter) de Derain o Femme qui marche (Dona que camina), de Giacometti.
Prossegueix amb les Vides silencioses dels seus paisatges, figures i bodegons, que repassen els codis de representació en la història de l'art, des del neoclassicisme fins Courbet i Corot.
A la secció El Model s'inclouen els retrats creuats realitzats a amics i models comuns. Mentre que en el següent espai de l'exposició, Entreacte, introdueix els visitants en el món de l'espectacle, en què els artistes es converteixen en llibretistes, decoradors i figurinistes. En aquest apartat es troba en un extens nombre d'obres que mostren la participació de Derain en la creació de decorats i figurins per a ballet i teatre.
Les obres que s'agrupen en El somni, visions del desconegut, uneixen el tema clàssic de la dona ajaguda amb el tema de la son, en una síntesi de tradició i modernitat. Les joves pintades, figures adormides o somiadores -Derain, Nu au xat (Nu amb gat); Balthus, Jeune fille endormie (Noia adormida) -, lànguides o fins i tot extàtiques -Balthus, Les Beaux Jours (Els dies feliços), es lliuren amb indolència a la mirada de l'espectador. En Balthus el tema de la son obre la porta de l'imaginari a la realitat, mentre que a Giacometti l'escultura-ideograma condensa l'ondulació del cos femení i la suavitat d'un paisatge tot just descobert.
La mostra finalitza amb l'aparell L'arpa ombrívola, que reuneix les obres marcades per una investigació de les possibilitats de la realitat enfront de la tragèdia dels fets durant la Segona Guerra Mundial.
La mostra, concebuda pel Musée d'Art moderne de la Ville de París, Paris Musées, i coproduïda amb Fundació Mapfre, compta amb el generós suport de nombroses col·leccions particulars i institucions internacionals entre les que destaquen la Fondation Giacometti, París; Musées d'Orsay i de l'Orangerie, París; Albright-Knox Art Gallery, Buffalo; Minneapolis Institute of Art; The Pierre and Tana Matisse Foundation, Nova York; Hirshhorn Museum and Sculpture Garden, Washington D.C .; Musée Picasso, Antibes; Musée National Picasso, París; Musée d'Art moderne de la Ville de Paris; Tate, Londres; Fondation Beyeler, Basilea o Kunsthaus, Zuric.
En la presentació de la mostra han participat la comissària de l'exposició Jacqueline Munck, conservadora cap de patrimoni del Musée d'Art moderne de la Ville de Paris; Fabrice Hergott, director del Musée d'Art moderne de la Ville de Paris, i Pablo Jiménez Burillo, director de l'Àrea de Cultura de Fundació Mapfre.
A la imatge, Balthus. Nature morte avec une figure (Le Goûter) , 1940. Tate, Londres. Llegat simon Sainsbury 2006, incorporació el 2008.