El dia 17 de febrer s'inaugura [Re]Velats de Jordi Comas, la tercera exposició de la temporada a Projekteria [Art Gallery] del Poble-sec, la galeria d'art especialitzada en fotografia artística contemporània on s'exhibeixen projectes fotogràfics de valors emergents, tant nacionals com internacionals.
[Re]velats és un treball que aborda la naturalesa del paisatge i la relació de la climatologia amb el caràcter dels habitants d'un territori concret: la boira de la plana de Vic. I ho fa jugant amb un dels pilars principals de la fotografia analògica: els conceptes de velat i revelat. La dualitat entre el paisatge aparegut i l'ocult reforça una visió de la realitat entre fantasmal i abstracta.
A l'exposició a Projekteria [Art Gallery] es presenta un muntatge amb dues de les parts de la trilogia de la boira amb què Jordi Comas reflexiona sobre com condicionen la percepció que tenim del món la identitat, el progrés i el paisatge de la postmodernitat: Re-velats i Rastres.
El projecte
Reconèixer un paisatge concret: la plana de Vic, on el clima té una gran importància. La boira ocupa bona part de la temporada d'hivern atorgant unes característiques específiques d'humitat que condiciona la principal activitat econòmica i el caràcter de la seva gent. Molts dies la boira no desapareix, però en altres la boira retrocedeix deixant al descobert el A gradual procés de revelatge del paisatge, introduint a l'obra el caràcter fortuït i contingent propi de la fotografia.
Durant unes poques hores el paisatge canvia aconseguint diferents estrats estètics.
A vegades la boira ofereix un paisatge quasi oníric on la realitat es confon amb el somni. En alguna d'aquestes fotografies s'insinuen objectes velats, torres d'alta tensió, construccions agrícoles, carreteres... elements sorgits per sorpresa en desaparèixer la boira, revelats.
A Rastres la boira actua de vel natural descontextualitzant els objectes que hi apareixen i atorgant-los la categoria d'Objet trouvé. Sempre són paisatge amb rastres de la presència humana, en forma d'objectes, urbanitzacions inacabades, elements abandonats, que ens parlen del lloc i la seva ocupació. Les imatges resultants, distants i fredes, responen a una volguda actitud contemplativa sense defugir una reflexió sobre la contemporaneïtat i els paisatges on vivim.
Les fotografies reflecteixen l'ansietat, la desolació, la solitud, la intimitat i el misteri del paisatge, atorgant- li un pes físic i psicològic propi dels habitants del lloc. Un paisatge que només queda al descobert quan la boira comença a aixecar-se, i que, juntament amb les connotacions que aquesta comporta, canvia radicalment quan aquesta desapareix. Què apareix quan la boira desapareix?
El projecte ha estat guardonat amb diversos premis i mencions, sent finalista a la convocatòria Descubrimientos PhotoEspaña 2014, seleccionada al Festival Fine-Art d'Igualada, a la XIV Bienal de Fotografía Internacional de Còrdova (Fundació Antonio Gala) i premiada enguany a la Biennal de Fotografia d'Olot.
L'autor
Jordi Comas Mora (Vic 1972),
Autodidacte, potencia la fotografia com llenguatge artístic des de 2010, realitzant tallers amb Chema Madoz i Manel Esclusa. Amb la primera part d'aquest projecte ha obtingut el primer premi a la XII Biennal de fotografia internacional d'Olot (2016), el certamen CuVic per la capitalitat de la Cultura Catalana (2016), la beca dels amics de la fotografia de Torroella de Montgrí (2015), Photoactitudes-La fàbrica (Madrid - 2011) i ha estat finalista a Descubrimientos Photoespaña 2014, la XIV Biennal internacional de Fotografia de Córdoba (2015) i el Premi de Fotografia Fundació Vila Casas.
A la imatge, 0060 (2015) de Jordi Comas.